Inkluder ungdommen!

(Foto: Marius Nyheim Kristoffersen)

I denne ukas hjertesak oppfordrer Ina Dorthea Olsen de eldre generasjoner i fagbevegelsen til å ikke se på ungdommen som en utfordrer, men som en positiv og lærevillig bidragsyter.

04.02.2014 av Ina Dorthea Olsen

Jeg var så heldig å få lov til å være tilstede på landsmøtet til Fagforbundet i november 2013. En opplevelse som jeg mener flere ungdommer burde fått oppleve. Gjennomsnittsalderen på delegatene var 51 år. Yngste delegat var vår egen Malin Frøyna, som er 23.

Noe jeg kom på i ettertid var at jeg skulle hatt med meg penn og papir på landsmøtet. For da kunne jeg ha satt en strek for hver gang det ble sagt fra talerstolen at ungdommen er framtida, ungdommen må vi satse på og ungdommen er viktig.

Ina Dorthea Olsen er ungdomstillitsvalgt i Hordaland.
Foto: Martine Grymyr

Ja, ungdommen er viktig, ungdommen er framtida og ungdommen bør det satses på. Det er vi som skal jobbe videre med grunnmuren som er laget i Fagforbundet. Det er vi som skal kjempe videre for lik lønn for likt arbeid, vi skal kjempe for å beholde rettighetene som er kjempet fram, vi skal kjempe mot arbeidsgivere som ikke forholder seg til arbeidsmiljøloven. Det er vi som skal kjempe Fagforbundets saker når generasjonen foran oss blir pensjonister. Nå høres det kanskje ut som at ungdommen skal overta allerede i morgen, men det er ikke det jeg mener. Det jeg mener er at vi skal være godt forberedt når dagen kommer, den dagen da en av dagens ungdommer bestiger de øverste trinnene i forbundet.

Men vi er ikke bare framtida, vi er i nåtida også. Det blir ofte sagt at ungdom snakker best med ungdom, fag snakker best med fag. Vi har mange engasjerte, flinke og lærevillige ungdomstillitsvalgte i vårt langstrakte land, både i lokalforeninger og på fylket. Vi er med på skolebesøk, står på stands, vi er aktive i sosiale medier der vi treffer mange. Vi er på lærlingpatrulje og sommerpatrulje. Vi arrangerer fagdager for lærlinger. Vi er kanskje det første ansiktet de unge arbeidstakerne møter i fagbevegelsen.

Vi er kanskje grunnen til at de melder seg inn i Fagforbundet. Mange forbinder fortsatt fagbevegelsen med ”gamle gubbepamper”, men synet endrer seg når de ser at vi er synlige, vi er tilgjengelige og vi taler deres sak. Mye har forandret seg i arbeidslivet bare de siste 10 årene, og utdanningen er helt noe annet enn den var før.

Ja, ungdommen skal drive med ungdomsarbeid. Men vi bør også inkluderes i det arbeidet seksjonene gjør. Og da mener jeg på alle nivå i forbundet, lokalt, fylket og sentralt. Skal jeg si noe om egne erfaringer, så jobber jeg godt med mine seksjonsledere, vi invitere hverandre med på skolebesøk, arbeidsplassbesøk, konferanser og fagdager. Men har alle det slik?

Ikke se på ungdommen som en utfordrer, se på ungdommen som en positiv og lærevillig bidragsyter. Sammen er vi sterke, og sammen jobber vi for medlemmene sitt beste.