FEMININT YRKE?: Som sykepleier jobber du med søsterur og søsterhjelp, og du kan bli jordmor eller helsesøster. Men det finnes større utfordringer i yrket enn den feminine ordlyden, mener sykepleierstudent Henning Karlsen.

Foto: Illustrasjon/Fagforbundet

Misfornøyd med damestempel på yrket ditt?

Det er ikke de feminine betegnelsene som er problemet med sykepleieryrket. Det er deltidsstillinger, dårlig lønn og utmattende arbeid, skriver sykepleierstudent Henning Karlsen.

I nettutgaven av Sykepleien kan vi lese om sykepleierstudent Daniel, som reagerer på at lederen i Norsk Sykepleierforbund (NSF), Eli Gunhild By, sender ut gratulasjoner til medlemmene i forbindelse med kvinnedagen 8. mars. Han mener dette bidrar til å stemple sykepleier som et feminint yrke. Videre skriver han at han daglig må godta at han skal bruke verktøy som heter søsterhjelp, og peker på trivialiteter som at klokka hans kalles søsterur, og at han blant annet kan velge mellom yrkestitler som jordmor og helsesøster.

Ærlig talt! Er dette virkelig et budskap man bør bruke spalteplass og debatt for å fremheve? Er det dette som gjør deg til en frustrert sykepleierstudent?

Problem med sykepleieryrket og de viktigste grunnene til at menn ikke søker seg dit heter ikke søsterhjelp, mamma-titler eller 8. mars. De heter dårlig lønn, deltidsstillinger, midlertidig ansettelse og utmattende arbeid; både fysisk og psykisk. Dette er den egentlige grunnen til at få menn søker seg til dette yrket. De gidder rett og slett ikke.

Les også: Er kvinnedagen utdatert?

At du som selverklært "mannemann" lar deg tråkke på tåneglene av feminine betegnelser får være din egen sak. Hadde jeg vært deg hadde jeg heller kalt søsterhjelpa "det håndtaket på senga" søsteruret for "opp/ned-klokka" og mannlige jordmødre for spesialsykepleiere.

Kvinnedagen er en uhyre viktig dag, nettopp på grunn av det jeg nevner nå. Forskjellsbehandling, segmentering og diskriminering. Og dette skjer i verden i dag, her og nå, hele tida. Selv er jeg ikke medlem av NSF, men også min forbundsleder i Fagforbundet viet denne dagen betydelig oppmerksomhet. Det gjorde til og med lederen i Fellesforbundet, forbundet med avdelinger som heter Jern og metall. Norges mest maskuline forbund.

At en forbundsleder gratulerer med en dag som setter kvinnesyn og likebehandling på dagsorden viser at vedkommende bryr seg om disse viktige sakene, og vet å sette ord på dem. Kvinnedagen handler ikke om at du og jeg skal betegnes som søstre eller at vi skal bli mindre maskuline. Den handler om å kjempe for rettferdighet og motvirke at mennesker blir stigmatisert og plassert i bås ut ifra blant annet kjønn.

Så neste gang du blir kalt sykesøster eller hører snakk om jordmødre; gjør det vi mannfolk flest er ganske gode på. Lukk igjen ørene og finn noe annet å bruke energi på. Be a man!

Barne- og ungdomsarbeider – en ubrukt ressurs?

Det er på høy tid å få øynene opp for en yrkesgruppe som er en av bærebjelkene i oppvekstområdene skole, SFO og barnehage, skriver Charlotte Jonskås i denne ukas hjertesak.

Fagbevegelsen i Irland verver i krisetider

IMPACT, Fagforbundets søsterforbund i Irland, tok kloke grep for å verve medlemmer når den økonomiske krisen veltet over landet, forteller Christina og Mats fra Fagforbundet Ung.

6 veier ut av ledighetskrisa

Arbeidsminister Annikken Haugli har laget en liste som hun mener ungdom bør forholde seg til om de skal komme seg ut i arbeidslivet. Det oppleves som en ansvarsfraskrivelse. Mats Monsen, nestleder i Fagforbundet Ung, gir ministeren 6 råd for å komme ut av krisa.

Vi trenger større mangfold blant tillitsvalgte

Et mangfoldig forbund er et solid forbund. Det er på tide å få på plass flere tillitsvalgte med minoritetsbakgrunn, skriver Camilla Øien Østmo i denne ukas hjertesak.

Henning Engeskaug Karlsen

Henning E. Karlsen er sykepleierstudent, sitter i ungdomsutvalget i Fagforbundet Oppland og er leder av fagforeningen på Reinsvoll.

henning.e.karlsen@gmail.com