Martin Fægri

Foto: Martin Fægri

Ferie og andre friheter og goder

Samboeren min Veronica og jeg har akkurat ryddet ferdig etter et hyggelig besøk av et vennepar og deres repeterende papegøye av en sønn på to år denne romtempererte julikvelden.

Nå sitter jeg i sofaen og nyter sluttfasen av hva som må være en av våre deiligste friheter i dagens samfunn; ferie.

Det er litt vemodig når det går mot slutten av ferien. Det er så mye en skulle ha rukket å gjøre, så mange kjente en skulle ha møtt og så mange steder man skulle ha vært. Aaaah, ferien blir liksom ikke lang nok! Men den har stadig blitt lengre (og lengre skal den kanskje bli en vakker dag i framtida).

Privilegiet med ferie har ikke kommet som lyn fra klar himmel. Den har ikke alltid vært der. Antall feriedager har sakte men sikkert økt. Det nærmeste man hadde ferie i gamle dager var søndagen, og den var strengt talt ikke helt fri. Kirken hadde et klamt grep om søndagen og det førte til sanksjonene å utebli. Vår frie ferietid har kommet fra gode argumenter, solidaritet og samhold - fra hardt arbeid fra arbeiderbevegelsen, altså tidligere tøffe tillitsvalgte.

De første arbeiderne som hadde ferie var skriftlærde arbeidere. Boksmarte trykkere fra typografene i Oslo. Tre dagers ferie ble framforhandlet i 1890, gjennom sitt forbund. Tilfeldigvis (eller kanskje ikke?) var feriehjemmet deres plassert her, i min kjære hjemkommune, Lunner.

Nyhetene om denne deilige ordningen spredde seg nok raskt. Stadig flere forbund framforhandlet rett til ferie, og i 1916 ble den første lovfestede retten til ferie med lønn fastsatt, fire dager i lengden. Det er over hundre år siden.

Vi har mye å takke arbeiderbevegelsen for. Ferie er bare én av dem. Åtte timers arbeidsdag, allmenne velferdsordninger og likestilling er andre rettigheter vi i dag tar for gitt. Det er viktig å huske at det er arbeiderbevegelsen vi kan takke for disse godene.

Over hundre års arbeiderkamp har ført oss dit vi er i dag - det er en stolt historie vi fagorganiserte har!

La ungdom prøve seg, gi dem sommerjobb!

Ungdommen er framtidas arbeidskraft. Ikke la dem bli stående på sidelinja, skriver Mohamed Amaleti i denne ukas hjertesak.

Ja til likestilt skriftmål!

Norsk språkstrid har stort sett dreia seg om skriftmålet i Noreg. Skal me ha nynorsk eller bokmål som hovedmål i skulane, spør May Lise Livastøl i denne vekas hjartesak.

Vi trenger flere barne- og ungdomsarbeidere

Ikke færre, slik den borgerlige regjeringa foreslår.

Vi er mange, og sammen er vi sterke!

Når noen spør hvorfor man bør være fagorganisert, minn dem på hvor stor gjennomslagskraft Fagforbundets over 360 000 medlemmer har, skriver tillitsvalgt Ümmü Aylin Saraçoğlu.