VIKTIG VALG: 11. september går Norge til valgurnene. Får vi en ny regjering, eller blir det fire nye år med borgerlig styre?

Foto: Silje R. Kampesæter, aktivioslo.no

Hva skal man velge?

11. september går vi til valgurnene. Får Norge en ny regjering, eller blir det fire nye år under borgerlig styre?

Du vet at det er viktig at du bruker stemmeretten, men hva skal du stemme? Spørsmålet er; hvilke saker er viktige for deg?

Sentralisering og kommunesammenslåing?
Hva tenker du for eksempel om sentralisering? Vil vi ta sjansen på at vi får dårligere tjenester ute i distriktene? At man for eksempel må til det som i dag er nabokommunen for en time hos fastlegen eller for en veiledning hos NAV? I en undersøkelse gjort av InFact sier 56.4% at de er imot sammenslåing av kommunene.

Nærpoliti eller fjernpoliti?
Er det greit at det blir færre synlig uniformert politi ute i distriktene? At et ran som skjer natt til lørdag i en liten kommune i ytterkanten først får en patrulje til stedet etter klokka 8 mandag morgen fordi det er da det er nok bemanning på jobb?

Pensjon?
Hva tenker du om at bestemor på 75 år får mindre utbetalt i pensjon?

Midlertidige stillinger?
Hva med midlertidige jobber? At du den ene måneden kan leve et godt liv, mens man den neste sliter økonomisk fordi man ikke klarer å få nok vakter? Dette bidrar i allefall ikke til å løse deltidsproblematikken, og rammer i stor grad kvinner.

Søndagsåpne butikker?
Er det virkelig så viktig med søndagsåpne butikker? Klarer vi ikke å handle melk, brød og det vi ellers trenger resten av uka? Butikkene har flere og flere steder åpent fra 7-23, det burde da holde!

Privatisering?
Og hva tenker du om at Johanne som jobber på et privat sykehjem tjener 50 000 kroner mindre enn Siri som jobber på et sykehjem som er offentlig drevet? Vi vil vel alle ha gode og trygge lønnsvilkår?

Godt valg!

Å gå til tannlege må bli billigere

Min største skrekk med tannlegen er ikke hvor mye som må fikses, men hvor dyrt det blir, skriver Lene Solberg i denne ukas hjertesak.

Passiv nattevakt funker best på papiret

Det er på tide at Fagforbundet tar en diskusjon om bruken av passiv nattevakt, skriver Sebastian B. Sæteraas i denne ukas hjertesak.

Sommerleir er en opplevelse for livet

Jeg ønsker å skrive om en av mine hjertesaker, og som har blitt det etter mine år i Fagforbundet sentralt, nemlig sommerleirer for unge engasjerte mennesker, skriver Christina Beck Jørgensen i denne ukas hjertesak.

Dagens bemanning gir ikke tid for de gode samtalene og kjærligheten de eldre trenger

Vi må ha flere i arbeid på sykehjemmene og i hjemmesykepleien, skriver Marthe Hjelle i denne ukas hjertesak.

Aina F. Borkhus

Aina Furuhovde Borkhus er leder av ungdomsutvalget i Fagforbundet Hedmark.

aina.furuhovde.borkhus@fagforbundet.no