KUNNSKAPSMINISTER: Torbjørn Røe Isaksen (H), vil ha flere voksne i barnehagene. Men glemmer han ikke verdien av fagarbeidere og assistenter?

Foto: Justis- og beredskapsdepartementet

Har Høyre respekt for yrkesfagene?

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen vil ha flere voksne i barnehagen, men glemmer han ikke verdien av fagarbeidere og assistenter, spør Charlotte Jonskås i denne ukas hjertesak.

Røe Isaksen rører noe i meg, kjenner jeg. "Vi trenger flere voksne i barnehagen, vi trenger flere barnehagelærere", sier han. Ja, barnehagelærerne gjør en super jobb, de, og ære være dem som ønsker å ta høyskole.

Men kjære Røe Isaksen, hva med oss fagarbeidere og assistenter? Vi gjør faktisk også en skikkelig god jobb, vi sitter med mye kunnskap som burde tas bedre i bruk. Jeg utfordrer deg til å komme til min arbeidsplass, der jobber det en utrolig dyktig gjeng assistenter og fagarbeidere som jeg er så stolt av å kunne kalle kollegaer. De er dedikerte i sin jobb og er utrolig dyktige.

Les også: I dag har jeg stemt – naturligvis

Nei, de har ikke sittet på skolebenken i flere år, men de har en kunnskap og erfaring som i mine øyne burde bli mer verdsatt i samfunnet! I tillegg har vi mange dyktige barnehagelærere hos oss som har et overordna ansvar på avdelingen, men som inkluderer alle i et team. Jeg har jobbet på en avdeling der min pedagogiske leder har verdsatt den kompetansen vi faktisk innehar, det gjorde at jeg gledet meg til jobb hver dag!

Én ting skal være sikkert, vi trenger alle i et team, ikke bare barnehagelærere. Skal det ansettes flere barnehagelærere i barnehagen så er jeg spent på hvordan hverdagene til barna blir fremover, da de skal ha sin planleggingstid og lignende. Jeg tror ikke barnehagelærere vil sitte med en god følelse når de går hjem for dagen. De får bare mer og mer kontorjobb og mindre tid med barna.

Les også: Hva skal man velge?

At vi må øke grunnbemanning, det er vi enige om, men ikke bare barnehagelærere! Fagarbeidere og assistenter er mye verdt, de også! Mandag 11. september går vi til valgurnene. Stem på et parti som tar yrkesfagene på alvor.

La ungdom prøve seg, gi dem sommerjobb!

Ungdommen er framtidas arbeidskraft. Ikke la dem bli stående på sidelinja, skriver Mohamed Amaleti i denne ukas hjertesak.

Ja til likestilt skriftmål!

Norsk språkstrid har stort sett dreia seg om skriftmålet i Noreg. Skal me ha nynorsk eller bokmål som hovedmål i skulane, spør May Lise Livastøl i denne vekas hjartesak.

Vi trenger flere barne- og ungdomsarbeidere

Ikke færre, slik den borgerlige regjeringa foreslår.

Vi er mange, og sammen er vi sterke!

Når noen spør hvorfor man bør være fagorganisert, minn dem på hvor stor gjennomslagskraft Fagforbundets over 360 000 medlemmer har, skriver tillitsvalgt Ümmü Aylin Saraçoğlu.

Charlotte Jonskås

Charlotte Jonskås er leder av ungdomsutvalget og seksjonsleder for seksjon kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet Telemark.

Charlotte.Jonskas@fagforbundet.no