KUNNSKAPSMINISTER: Torbjørn Røe Isaksen (H), vil ha flere voksne i barnehagene. Men glemmer han ikke verdien av fagarbeidere og assistenter?

Foto: Justis- og beredskapsdepartementet

Har Høyre respekt for yrkesfagene?

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen vil ha flere voksne i barnehagen, men glemmer han ikke verdien av fagarbeidere og assistenter, spør Charlotte Jonskås i denne ukas hjertesak.

Røe Isaksen rører noe i meg, kjenner jeg. "Vi trenger flere voksne i barnehagen, vi trenger flere barnehagelærere", sier han. Ja, barnehagelærerne gjør en super jobb, de, og ære være dem som ønsker å ta høyskole.

Men kjære Røe Isaksen, hva med oss fagarbeidere og assistenter? Vi gjør faktisk også en skikkelig god jobb, vi sitter med mye kunnskap som burde tas bedre i bruk. Jeg utfordrer deg til å komme til min arbeidsplass, der jobber det en utrolig dyktig gjeng assistenter og fagarbeidere som jeg er så stolt av å kunne kalle kollegaer. De er dedikerte i sin jobb og er utrolig dyktige.

Les også: I dag har jeg stemt – naturligvis

Nei, de har ikke sittet på skolebenken i flere år, men de har en kunnskap og erfaring som i mine øyne burde bli mer verdsatt i samfunnet! I tillegg har vi mange dyktige barnehagelærere hos oss som har et overordna ansvar på avdelingen, men som inkluderer alle i et team. Jeg har jobbet på en avdeling der min pedagogiske leder har verdsatt den kompetansen vi faktisk innehar, det gjorde at jeg gledet meg til jobb hver dag!

Én ting skal være sikkert, vi trenger alle i et team, ikke bare barnehagelærere. Skal det ansettes flere barnehagelærere i barnehagen så er jeg spent på hvordan hverdagene til barna blir fremover, da de skal ha sin planleggingstid og lignende. Jeg tror ikke barnehagelærere vil sitte med en god følelse når de går hjem for dagen. De får bare mer og mer kontorjobb og mindre tid med barna.

Les også: Hva skal man velge?

At vi må øke grunnbemanning, det er vi enige om, men ikke bare barnehagelærere! Fagarbeidere og assistenter er mye verdt, de også! Mandag 11. september går vi til valgurnene. Stem på et parti som tar yrkesfagene på alvor.

Det du ikke vet, kan du ha veldig vondt av

I skolebøkene er arbeidslivets plikter og rettigheter kuttet ned til et par sider. Hvordan kan unge vite hva de har rett på og hva som kreves av dem når de går ut i sin første jobb, spør Christina Beck Jørgensen.

Hva skal man velge?

11. september går vi til valgurnene. Får Norge en ny regjering, eller blir det fire nye år under borgerlig styre?

Ferie og andre friheter og goder

Samboeren min Veronica og jeg har akkurat ryddet ferdig etter et hyggelig besøk av et vennepar og deres repeterende papegøye av en sønn på to år denne romtempererte julikvelden.

Solidaritet, kamerater!

Som fagbevegelsen må vi aldri glemme hvem vi er, og hva vi kjemper for. Det er selve grunnsteinen, skriver Vegard Tillerflaten i denne ukas hjertesak.

Charlotte Jonskås

Charlotte Jonskås er leder av ungdomsutvalget og seksjonsleder for seksjon kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet Telemark.

Charlotte.Jonskas@fagforbundet.no