UNGE KAN OG VIL: Ungdom både kan og vil jobbe, men noen må slippe dem inn på arbeidsmarkedet.

Foto: Illustrasjonsfoto: Hamza Butt/buynothingnew.org

La ungdom prøve seg, gi dem sommerjobb!

Ungdommen er framtidas arbeidskraft. Ikke la dem bli stående på sidelinja, skriver Mohamed Amaleti i denne ukas hjertesak.

Nå er det på tide å gi ungdommene mulighet for sommerjobb. Dette kan være den første inngangsbilletten til arbeidslivet for mange unge, og det gir unge mennesker muligheten til å etter hvert klare seg selv. Både det lokale næringslivet og politikerne har stort ansvar for å sørge for at flere ungdommer kommer ut i arbeid.

Jeg hører ofte at vi ungdommer er for late til å skaffe oss sommerjobb. Min opplevelse er derimot at arbeidsgiverne ikke gir oss en sjanse, fordi de stiller altfor høye krav til utdanning eller spesialkompetanse. Arbeidsgiverne burde heller satse på ungdom – selv om de ikke er ferdig utlærte. Vi lærer på jobben! Vi får både erfaring og referanser som kan være nøkkelen til videre arbeid senere i livet.

I 2015 søkte jeg flere ledig stillinger i både kommunen og andre steder, men ingen ga meg en mulighet til å jobbe. Det finnes mange andre ungdommer som er i samme situasjon nå. Følelsen av å min første lønnsslipp er nesten ubeskrivelig. Jeg ble kjempeglad og stolt. Å ha muligheten til å komme i arbeid og tjene egen lønn, betyr også å kunne bestemme over mitt eget liv, og hvordan jeg vil leve det. Dette ga meg håp og et lys for fremtiden.

Det finnes mange jobber som ikke stiller så høye krav. For eksempel som å klippe plen, lufte hund, vaske hus, olje terrasse eller vaske biler. Dette må ungdommene får mulighet til. Det norske arbeidslivet må være for alle, til og med ungdommene.

Ungdom er en gruppe som er sårbare. Særlig de som allerede føler på et utenforskap, opplever det som vanskeligere å komme inn på arbeidsmarkedet. Fortsatt står 105 000 mennesker uten jobb i Norge. Mange av disse er unge mennesker som ikke har mulighet til å kjøpe sin første bil eller bolig, uten mulighet til å forsørge en familie, uten mulighet til å reise ferie, uten mulighet til å gå på kino, uten mulighet til å starte livet.

Arbeidsledige har flere helseplager og færre venner. De er i mindre grad en del av samfunnet, og forskning sier at de som ikke er i arbeid har redusert livskvalitet. Derfor må vi sørge for at hele folket er i arbeid. Det er en kamp om verdighet. Det er viktig at næringslivet, bedriftene og virksomhetene tar et større samfunnsansvar.

Å investere i tiltak for å hindre at unge faller utenfor arbeidslivet er en særdeles lønnsom samfunnsinvestering og god politikk. Jeg mener at å skaffe flere sommerjobber til ungdom vil være et viktig bidrag til kampen mot de stadig økende forskjellene i Norge. Når vi ser at dagens Høyre/FrP-regjering gjør hverdagen vanskeligere for de som sliter fra før, svekker arbeidsmiljøloven og gir milliarder i skattegaver til samfunnets aller rikeste mennesker, så er det helt tydelig at vi trenger en regjering som vil ta kampen mot økte forskjeller.

Jeg vil utfordre både det lokale næringslivet, kommunen og virksomheter til å ansette flere ungdommer i deltids- eller sommerjobber, for å bidra til at våre ungdommer får verdifull trening i å delta i arbeidslivet og til å være selvstendig. Det er tross alt ungdommen som er fremtiden til Norge, da må vi sørge for at de ikke blir stående på sidelinja.

Kommunalt helsevesen misbruker penger

I 2017 brukte landets kommuner over en milliard kroner på vikarbyråer. Er dette riktig bruk av ressurser, spør Jørgen Aanerud i denne ukas hjertesak.

Verdensdagen for psykisk helse: Vær raus!

Vi kan være rause med oss selv, og med andre. Raushet smitter! skriver Line Mårvik Pettersen, på Verdensdagen for psykisk helse.

Å gå til tannlege må bli billigere

Min største skrekk med tannlegen er ikke hvor mye som må fikses, men hvor dyrt det blir, skriver Lene Solberg i denne ukas hjertesak.

Passiv nattevakt funker best på papiret

Det er på tide at Fagforbundet tar en diskusjon om bruken av passiv nattevakt, skriver Sebastian B. Sæteraas i denne ukas hjertesak.

Mohamed Amaleti

Mohamed Amaleti sitter i ungdomsutvalget i Fagforbundet Østfold, og er varamedlem i Fagforbundets sentrale ungdomsutvalg.

muscab10001@hotmail.com