Foto: Joseph Morris/Flickr

Å gå til tannlege må bli billigere

Min største skrekk med tannlegen er ikke hvor mye som må fikses, men hvor dyrt det blir, skriver Lene Solberg i denne ukas hjertesak.

Det er dyrt å gå til tannlege bare for å sjekke tenner. Hvis du i tillegg må tilbake for å fikse noe så koster det mange tusenlapper.

Det er mange som har det slik og dermed lar vær å sjekke. De som både har tannlegeskrekk, og dårlig råd utsetter nok tannlegebesøket enda lengre.

Dette kan gi store konsekvenser. Det kan bety store smerter, dårlig livskvalitet og ubehag.
For noen går det så langt at det er vanskelig å gå ut døra. De sliter med å smile og klarer ikke å ta kontakt med andre mennesker.

Les også: – Vi kan ikke skylde på tannlegeskrekk for at folk ikke går til tannlegen

De blir stående på utsiden av samfunnet, og utenfor arbeidslivet. Det blir en psykisk belastning. Dette har større kostnad for samfunnet enn om staten betaler for å ordne tennene til folket.

Tenner er like fast i kroppen som armer og bein. Hvis du knekker en arm eller har vondt i et kne betaler du kun en mindre egenandel hos lege. Hos tannlege må du betale alt selv.

Jeg har sjøl gått til tannlege og sagt at denne måneden har jeg kun råd til en viss sum, gjør det du klarer på det. Så må resten vente til neste måned eller neste gang jeg har råd å prioritere tannlege. Det er ikke en god følelse.

Unge mennesker burde heller spart penger til bolig eller studier enn å bruke det på tannlege.

Les også: Politikerne måtte svare om tannhelse

Dagens regjering gir mange millioner i skattelette til de aller rikeste – jeg mener de heller burde brukt pengene på at tannhelse ble en del av egenandelsordningen. For når alle går jevnlig til sjekk og fikser små problemer før de blir store, så koster dette mindre både i tannlegeregning for staten og samfunnet for øvrig.

Fagforbundet Ung Troms mener at tannhelse må inn i egenandelsordningen!

Kommunalt helsevesen misbruker penger

I 2017 brukte landets kommuner over en milliard kroner på vikarbyråer. Er dette riktig bruk av ressurser, spør Jørgen Aanerud i denne ukas hjertesak.

Verdensdagen for psykisk helse: Vær raus!

Vi kan være rause med oss selv, og med andre. Raushet smitter! skriver Line Mårvik Pettersen, på Verdensdagen for psykisk helse.

Passiv nattevakt funker best på papiret

Det er på tide at Fagforbundet tar en diskusjon om bruken av passiv nattevakt, skriver Sebastian B. Sæteraas i denne ukas hjertesak.

Lene Solberg

Lene Solberg er leder av ungdomsutvalget i Fagforbundet Troms.

Lene.solberg@fagforbundet.no

Fagforbundet Ungs tannhelsekampanje

• Kampanjen har gått siden våren 2014.

• Vi har blant annet hatt to markeringer foran Stortinget, en i november 2014 og en i mars 2016.

• Kampanjesida har over 110.000 følgere.

• Du kan gi din underskrift her.

• En undersøkelse utført for Fagforbundet Ung i februar 2016 viser at 8 av 10 er villige til å betale mer skatt for rimeligere tannhelse. Les saken her.