RAUS: På Verdensdagen for psykisk helse vil vi minne deg om å huske å være raus, både med deg selv og andre, skriver Line Mårvik Pettersen.

Foto: Philippe Put/Flickr

Verdensdagen for psykisk helse: Vær raus!

Vi kan være rause med oss selv, og med andre. Raushet smitter! skriver Line Mårvik Pettersen, på Verdensdagen for psykisk helse.

Årets tema for Verdensdagen for psykisk helse er «Vær raus».
Vi alle mennesker er født med en viktig egenskap, nemlig raushet. Raushet kan bety mye, og på Verdensdagen for psykisk helse den 10. oktober, retter vi denne gangen fokus på hvordan raushet kan gi bedre psykisk helse.

Vi har alle mulighet for å være rause. Vi kan være rause med oss selv, og med andre. Raushet smitter!
I et raust samfunn, gir vi plass til alle, uansett hva og hvor mye en person har med seg i ryggsekken. Vi må kanskje gå ut av vår komfortsone og strekke oss litt lengre enn normalt. Vi må tørre å stille spørsmål og være åpne for alle svar. Vi må vise engasjement og nysgjerrighet for andres liv. Husk å vise respekt, for andre, men også deg selv.

Les også: Alle kjenner noen som sliter

Smil til folk på gaten, kollegaen din, sjefen din, barna dine. Smil smitter!
Vi trenger alle en klapp på skulderen av og til, ros når vi har gjort noe bra og positive tilbakemeldinger.
Ikke ekskluder mennesker. Vi alle har en psykisk helse, akkurat som vi alle har en fysisk helse, men den er ikke synlig for det blotte øye. Det er fortsatt tabu og fortelle eller vise det i samfunnet, ennå i 2018. Her er det mye som må jobbes med. Vi må se mennesket i sin helhet.

Alle gjennomgår vi perioder i livet som er vanskelige. Det kan være så mye. Det er helt individuelt og alle mennesker reagerer forskjellig. Dette må vi respektere, men vi må også tørre å snakke om det.

Les også: Noen unge trenger bare å bli hørt

Årets markering for Verdensdagen for psykisk helse skal blant annet øke kunnskapen og åpenheten rundt psykisk helse, og øke kunnskapen om hvordan vi skal se hele mennesket. Vi må utfordre hverandre til å vise raushet i hverdagen. Det er så viktig.

Kommunalt helsevesen misbruker penger

I 2017 brukte landets kommuner over en milliard kroner på vikarbyråer. Er dette riktig bruk av ressurser, spør Jørgen Aanerud i denne ukas hjertesak.

Å gå til tannlege må bli billigere

Min største skrekk med tannlegen er ikke hvor mye som må fikses, men hvor dyrt det blir, skriver Lene Solberg i denne ukas hjertesak.

Passiv nattevakt funker best på papiret

Det er på tide at Fagforbundet tar en diskusjon om bruken av passiv nattevakt, skriver Sebastian B. Sæteraas i denne ukas hjertesak.

Line Mårvik Pettersen

Line Mårvik Pettersen sitter i Fagforbundets sentrale ungdomsutvalg.

line.maarvik93@gmail.com

Verdensdagen for psykisk helse

• Verdensdagen for psykisk helse markeres over hele verden den 10. oktober hvert år.

• Årets tema er "Vær raus"

• Målet med dagen er å fremme økt bevissthet om psykisk helse over hele kloden.

• Les mer på verdensdagen.no

Vil du snakke med noen? Ta kontakt med Mental Helses hjelpetelefon på 116 123.