Fagforbundets fane svaiet høyt blant de rundt hundre som møtte opp på markeringa.

Foto: Martine Grymyr

13500 underskrifter for tannhelse

Etter ei vellykket markering overrakte Fagforbundet Ungdom alle sine 13500 underskrifter for tannhelse inn i egenandelsordningen til Stortinget.

Se video fra markeringa nederst i saken!

ÅPNET: Generalsekretær i Pensjonistforbundet, Harald Olimb Norman, åpnet markeringa under parolen "Tenner er en del av kroppen". Merk også vår ungdomstillitsvalgt, Eirik, som måtte trå til for å hindre plakaten i å falle. (Foto: Martine Grymyr)

I surt novemberregn trommet Fagforbundet Ungdom i dag sammen til vår viktigste markering denne høsten. Det var på tide å overrekke de tusenvis av underskrifter vi har fått i forbindelse med kampanjen for tannhelse inn i egenandelsordninga. Og det var ikke småtteri!

Siden i våres har Fagforbundets ungdomsorganisering jobbet iherdig med å samle inn underskrifter til støtte for saken, og i dag kunne leder Christina Beck Jørgensen overrekke hele 13500 underskrifter til Krf's Olaug Bollestad utenfor Stortinget. Av disse er over 8500 fra internett, og lista vokser stadig.

TOK IMOT: Krf's Olaug Bollestad tok imot underskriftene på vegne av helse- og sosialkomiteen på Stortinget. Her med leder av Fagforbundet Ungdom, Christina Beck Jørgensen. (Foto: Martine Grymyr)

– Det er ikke sånn at mennesker som brekker armen gjør det fordi de ser at de har råd til det den måneden. Eller at man får diabetes fordi man ser at man har mulighet til å betale for dette. Velferdsstaten vår fungerer slik at vi alle er med å betaler, og vi er alle med å helpe hverandre, sa Jørgensen.

Hun reagerer på at regjeringa virker mer opptatt av å innføre skatteletter for de rike enn å bygge videre på velferdsstaten.

Vi må betale skatt og vi må dele på godene slik at vi får flere felles goder. Skattekuttet vi nettopp fikk er det nok mange som er glade for, men jeg tror at når regninga etter tannlegebesøket kommer, så ville man heller ha betalt den skatten for å få tannhelse inn i egenandelsordninga, sa Jørgensen.

STORT PROBLEM: Patrick Austvik, klubbleder i Jernbaneforbundet, delte sin egen vanskelige historie med dårlig tannhelse. (Foto: Martine Grymyr)

SANG: Oslo medisinske pikekor sang blant annet Tannpussevisa,

SANG: Oslo medisinske pikekor sang blant annet Tannpussevisa, (Foto: Martine Grymyr)

Se video fra markeringa:

Om kampanjen

• Fagforbundet Ungdoms underskriftskampanje for tannhelse inn i egenandelsordninga startet i juni i år.
  • Per 5.11.2014 har kampanjen fått inn 13.500 underskrifter, og har 37.000 følgere på Facebook.
  • Kampanjen fortsetter, selv om underskriftene nå er overlevert til Stortinget.