Stortingsrepresentant Olaug Bollestad (Krf) og nestleder i Fagforbundet Ungdom, Rune Eklund Breisnes, møttes i dag for å stake ut kursen videre for Fagforbundet Ungdoms tannhelsekampanje.

Foto: Martine Grymyr

Jobber videre for tannhelse

Tre måneder etter at Fagforbundet Ungdom overleverte 13500 underskrifter for gratis tannhelseordning, møtte vi i dag stortingsrepresentant Olaug Bollestad (Krf) for å stake ut veien videre for kampanjen.

Etter et halvt års intenst arbeid ble Fagforbundet Ungdoms underskriftkampanje for tannhelse inn i egenandelsordnignen avsluttet 5. november i fjor, med både kor, faner, appeller og overrekkelse av underskrifter foran Stortinget. Men selv om underskriftene er levert, betyr ikke det at kampen er over.

Les også: 13500 underskrifter for tannhelse

Det var stortingsrepresentant i helse- og omsorgskomiteen Olaug Bollestad (Krf) som tok imot underskriftene i november. I dag var nestleder av Fagforbundet Ungdom, Rune Eklund Breisnes, tilbake på Stortinget for å legge en plan for veien videre, sammen med Bollestad.

– Å skulle sikre gratis tannhelseordning for alle over 18 år vil være en kjempestor reform. Jeg tenker det er best om vi faser det inn, og begynner med de gruppene som trenger det mest, sa Bollestad under møtet.

Les også: Følg kampanjen på Facebook!

Selv om responsen på kampanjen så langt har vært laber fra politikernes side, ser det ut til at Fagforbundet Ungdom likevel har fått en stødig samarbeidspartner på Stortinget. Nå mener Bollestad at neste steg i arbeidet må være å få tallene på bordet.

– Nå må vi jobbe opp mot fagfolkene, som tannlegeforeningen og lignende, så vi får et faglig grunnlag for arbeidet videre. Vi må få oversikt over hva dårlig tannhelse koster i psykiske utgifter, hva koster det i fysiske utgifter, hvordan skal vi vurdere hvilke grupper som bør få tilgang til gratis tannhelse først? Vi må få fakta på bordet, sa Bollestad.

Hva kan du gjøre?

Brenner du for saken? Det viktigste du kan gjøre er å hjelpe oss å spre ordet. Har du husket å signere underskriftskampanjen? Be de rundt deg om å gjøre det samme!