Ragnhild Jordhiem,(t.v.) ungdomstillitsvalgt i Fagforbundet Buskerud, og Mona Elisabeth Engene, tillitsvalgt i Handel og kontor, på vei opp handlegata i Vikersund.

Foto: Martine Grymyr

Da vaktbikkja kom til Vikersund

I løpet av tre uker vil 6000 bedrifter få besøk av LOs sommerpatrulje. Vi ble med ungdommens vaktbikkje på patrulje i Vikersund.

– Stort sett blir vi tatt godt imot. Vi er jo ikke politiet, vi bare trekker oss tilbake og rapporterer videre hvis det skulle dukke opp noe, sier Ragnhild Jordheim.

Hun er ungdomstillitsvalgt i Fagforbundet Buskerud og denne uka er hun med på sitt femte år som LOs sommerpatrulje.

Hele LO-familien

Vi ble med da sommerpatruljen i Buskerud tok for seg Midtfylket, eller mer presist kommunene Sigdal, Krødsherad og Modum. Dagen startet med et fellesmøte på fagforeningskontorene i et industriområde like utenfor Vikersund. Her sitter representanter fra store deler av LO-familien i røde hettejakker og venter på instrukser. Områdene blir fordelt og ryggsekkene fylles med skjemaer, jobbhåndbøker og annet stash som kan gis bort.

MORGENMØTE: Hver dag klokka 9 møtes alle som deltar i LOs sommerpatrulje i Buskerud til morgenmøte. Her finner du representanter fra en hel drøss LO-forbund. (Foto: Martine Grymyr)

I dag skal Jordheim gå sammen med tillitsvalgt i Handel og kontor, Mona Elisabeth Engene i Vikersund sentrum. De tar fram smilet og går inn i første butikk.

– Hei! Vi kommer fra LOs sommerpatrulje, er det mulig å få snakke med daglig leder?

Patruljen må alltid snakke med daglig leder eller den som er ansvarlig, før de spør om de kan få snakke med eventuelle ansatte under 30 år. Lar det seg ikke gjøre går de videre, og rapporterer tilbake til det aktuelle forbundet.

– Det er ikke alltid at daglig leder er til stede, eller har mulighet eller lyst til å snakke med oss, og da går vi videre og sier ifra til forbundet som organiserer dem at vi ikke fikk snakke med den ansatte. De gangene vi finner brudd rapporterer vi inn til LO, som deretter bestemmer om saken er alvorlig nok til å gå videre til Arbeidstilsynet, forklarer Jordheim.

Mye slurv og uvitenhet

I fjor fant sommerpatruljen brudd på arbeidsmiljøloven ved 1107 av arbeidsplassene, det vil si nær 20 prosent. De fleste bruddene er stort sett slurv eller uvitenhet, og det er noen som stadig går igjen.

– Det vi møter på oftest er at folk ikke har betalt pause, men likevel ikke kan gå ifra jobben den halvtimen de blir trukket i lønn, eller at det i kontrakten står at de er ekstrahjelp, men i realiteten jobber de fast deltid. Utenom det er det ofte mangel på eller feil i arbeidskontrakten og manglende overtidsbetalt som er de vanligste bruddene vi finner, sier Jordheim.

EKSTRAHJELP: 19 år gamle Elisabeth Støver er ekstrahjelp i blomsterbutikk ved siden av skolen. Da sommerpatruljens Ragnhild Jordheim var innom viste det seg at alt var på stell. (Foto: Martine Grymyr)

Etter å ha fylt ut spørreskjemaet og delt ut LOs jobbhåndbok, en oversikt over endringene i arbeidsmiljøloven og en god neve med kjærlighet på pinne til en ekstrahjelp i en blomsterbutikk går jentene videre. De sender skarpe blikk inn i hver butikk for å se om de har ansatte under 30 på jobb.

– Vi avdekker færre brudd nå enn da jeg begynte for fem år siden, og hvis vi kommer på en arbeidsplass hvor vi finner noe feil pleier det å bli ordna på stedet, sier Jordheim, og fortsetter:

– Det verste tilfellet jeg har vært borti var ei ung jente som sto mange, mange timer og solgte jordbær utenfor en matbutikk. Hun hadde ikke arbeidskontrakt og lønna hennes var å ta penger rett ut av kassa. For meg virker det som mange er fornøyde bare de har en jobb, men de tenker ikke på at arbeidskontrakta er en garanti for at du har jobb i morgen, også.

Gjør en viktig jobb

Turen fortsetter i solskinnet oppover handlegata i Vikersund. Jordheim og Engene går innom alt fra matbutikker og frisørsalonger til sushirestauranter og klesbutikker.

– Det viktigste er ikke å få gått innom så mange som mulig, men at de besøkene vi gjør blir gode samtaler, sier Engene, og får støtte av Jordheim.

– Noen steder har de til og med venta på oss, og kommer bort med spørsmål om ting som arbeidstid og lønn. Da skjønner man jo at vi gjør en viktig jobb, at det er viktig å være med å bidra til ordna arbeidsforhold.

LOs sommerpatrulje

• Sommerpatruljen gikk i år av stabelen for 30. året
  • Patruljen består av rundt 600 LO-tillitsvalgte som oppsøker unge arbeidstakere og gir ut informasjon om rettigheter og plikter i arbeidslivet
  • Besøker 6000 bedrifter i hele landet i løpet av tre uker

Har du spørsmål eller tips til LOs sommerpatrulje send en epost til sommerpatruljen@lo.no eller sms til nummer 2030. Bruk kodeord SP .
Du kan også ringe sommerpatruljens vakttelefon: Tlf: 8 100 1999.

Last ned jobbhåndboka og les om dine rettigheter på jobb.

Kilde: LO Ung