Åtte av ti vil betale mer skatt for billigere tannhelse

Nær ni av ti nordmenn ønsker at tannhelse skal bli en del av egenandelsordningen, og åtte av ti er villige til å betale mer skatt for å få det til, viser en undersøkelse utført av Sentio for Fagforbundet Ung.

25.02.2016
Sist oppdatert: 19.03.2020

Undersøkelsen er utført i forbindelse med Fagforbundet Ungs kampanje for å gjøre tannhelse til en del av egenandelsordningen. Kampanjesida har nå 100.000 følgere.
I undersøkelsen et tilfeldig utvalg av 1000 personer spurt om de ønsker at tannhelse skal bli en del av egenandelsordningen. Så mange som 86 prosent av de spurte svarte ja. De samme ble da spurt i hvilken grad de var villige til å betale mer i skatt for at tannhelse skal dekkes av egenandelsordningen. Hele 78 prosent sa seg svært eller noe villige.

– Dette viser at det norske folk står samlet bak et krav om å gjøre tannhelse til en del av egenandelsordningen. Vi vil ha en tannhelsereform, og vi er villige til å betale for den, sier Christina Beck Jørgensen, leder av Fagforbundet Ung.

Hun står i front når Fagforbundet Ung og en rekke støttespillere 1. mars møter opp foran Stortinget for å overlevere alle underskriftene de har fått inn til kampanjen. Hit kommer også Arbeiderpartiets Ruth Grung, Høyres Kristin Ørmen Johnsen, SVs Snorre Valen, KrFs Geir Sigbjørn Toskedal og Rødts Marie Sneve Martinussen, for å svare på hvordan nettopp deres parti jobber med tannhelse.

– Det er politikerne som til syvende og sist kan gi grønt lys for en tannhelsereform, men det er også deres jobb å høre på folket. Hvert år er det 140.000 nordmenn som ikke har råd til å gå til tannlegen, selv om det er nødvendig. Tenner er en del av kroppen, og det på tide å behandle dem på lik linje med resten. Dette vil folket ha, og de betaler gjerne, sier Jørgensen.

Gi din signatur her!