ÅPNET: Leder av Fagforbundet Ung, Christina Beck Jørgensen, åpner markeringa foran Stortinget.

Foto: Martine Grymyr

Stor støtte til tannhelse

Både fagbevegelsen, organisasjoner og flere av de politiske partiene ga sin fulle støtte til Fagforbundet Ungs tannhelsekampanje under vår markering foran Stortinget.

Fagforbundet Ungs tannhelsekampanje ble sparket i gang våren 2014, og ved hjelp av ungdomstillitsvalgte spredte vi postkort over hele landet. Vi har samlet inn signaturer både via postkort og digitalt, 17 partier, forbund og organisasjoner har tilsluttet seg og kampanjesiden har allerede bikket godt over 100.000 følgere.

Les også: 8 av 10 vil betale mer skatt for billigere tannhelse

Forrige runde med signaturer avsluttet vi med en storstilt markering foran Stortinget den 5. november 2014. Nå var tiden inne for å gjenta suksessen og vise at vi holder presset oppe. 1. mars inntok dermed Fagforbundet Ung plassen foran Stortinget.

Leder av Fagforbundet Ung, Christina Beck Jørgensen, åpnet:

– Vi ser at arbeidet vi gjør nytter og vi vil takke for den store støtten vi har fått fra en rekke politikere, og alle organisasjoner, som alle vil være med å kjempe for det samme. Men skal vi få dette til, så må jo politikerne komme tydeligere på banen, og derfor har vi invitert alle partiene hit for å fortelle om sitt arbeid med tannhelse og hva de mener er viktig, sa Jørgensen.

SANG: Oslo Medisinske Pikekor ga sin støtte til kampanjen.

SANG: Oslo Medisinske Pikekor ga sin støtte til kampanjen. (Foto: Martine Grymyr)

Dette sa partiene:

Geir Sigbjørn Toskedal, Kristelig Folkeparti.

Geir Sigbjørn Toskedal, Kristelig Folkeparti. (Foto: Martine Grymyr)

Kristelig Folkeparti, ved Geir Sigbjørn Toskedal, medlem av Kommunal- og forvaltningskomiteen:

– KrF har for lengst anerkjent at tennene er en del av skaperverket og dermed også en del av kroppen. Å få tannhelse inn under egenandelsordningen har vært programfestet hos oss lenge.

Snorre Valen, Sosialistisk Venstreparti.

Snorre Valen, Sosialistisk Venstreparti. (Foto: Martine Grymyr)

Sosialistisk Venstreparti, ved nestleder Snorre Valen:

– Veldig mange lar være å gå til tannlegen fordi de ikke har råd, og det er blodig urettferdig, ulogisk og uakseptabelt. Vi som fellesskap trenger å ta styringen på dette problemet. Jeg vil gratulere Fagforbundet Ung med en veldig viktig start, men vi må også være realistiske. Jeg lover å slåss alt jeg kan for en tannhelsereform.

Marie Sneve Martinussen, Rødt.

Marie Sneve Martinussen, Rødt. (Foto: Martine Grymyr)

Rødt, ved nestleder Marie Sneve Martinussen:

– Vi støtter kravet fullt ut. Det handler om forskjells-Norge, om økende økonomiske forskjeller. Jeg synes det er interessant å trekke fram at noe det første Siv Jensen gjorde som finansminister, var å kutte 4,1 milliarder i formuesskatten. 4,1 milliarder er omtrent hva det ville koste å finansiere tannhelse for alle.

Ruth Grung, Arbeiderpartiet.

Ruth Grung, Arbeiderpartiet. (Foto: Martine Grymyr)

Arbeiderpartiet, ved Ruth Grung, medlem av Helse- og omsorgskomiteen:

– Arbeiderpartiet har vedtatt et benkeforslag om at tenner er en del av kroppen. Det er kanskje ikke veldig forpliktende, men i første omgang tenker vi at det skal omfatte barn og de mest trengende. Kom tilbake om et halvt år og se hva jeg har fått til.

Lang vei igjen

Til slutt var det Høyres Kristin Ørmen Johnsen som mottok underskriftene på vegne av Helse- og omsorgskomiteen. Hun innrømmet at det fremdeles er en lang vei igjen.

Kristin Ørmen Johnsen, Høyre, mottok underskriftene på vegne av Helse- og omsorgskomiteen. (Foto: Martine Grymyr)

– Først vil jeg takke Fagforbundet Ung for at dere setter tannhelse på dagsorden. Vi er ikke fornøyde før vi får alle inn under tannbehandling, men om vi får det til i løpet av denne stortingsperioden vet jeg ikke, sa Johnsen, og fortsatte:

– Jeg er opptatt av at ingen skal vegre seg for å gå til tannlegen på grunn av regningen, og der har vi et stykke igjen å gå.

TANNBØRSTER: Fagforbundet Ungs reisetannbørster ble raskt populære. Martin Fægri i det sentrale ungdomsutvalget deler ut med et smil. (Foto: Martine Grymyr)

Fagforbundet Ungs tannhelsekampanje

Tennene er en del av kroppen! Vi jobber for at tannhelse skal bli dekket av egenandelsordningen.

Vår kampanjeside har nå nådd 100.000 følgere! Vil du gi din underskrift kan du gå hit.

Tirsdag 1. mars klokka 16.00 holdt vi markering foran Stortinget. Da ble underskriftene overlevert, og vi fikk høre hva de forskjellige partiene tenker om tannhelse.

Mer informasjon om markeringa finner du her.