IKKE ENIGE: Christina Beck Jørgensen, leder av Fagforbundet Ung, og Kristian Tonning Riise, leder av Unge Høyre.

Foto: Fagforbundet Ung/Unge Høyre

Blir ikke friskere av sykelønnskutt

Da de borgerlige ungdomspolitikerne fikk i oppgave å komme med kuttforslag til neste års statsbudsjett gikk det hardt utover sykelønna. Men man blir ikke raskere frisk av mindre penger.

Denne uka har regjeringa vært samlet i Hurdalen for å legge grunnlaget for neste års statsbudsjett. I den anledning ble Kristian Tonning Riise (Unge Høyre), Ida Lindtveit (KrFU), Atle Simonsen (FpU) og Tord Hustveit (Unge Venstre) invitert til NRK P2s Politisk kvarter, hvor lederne av de borgerlige ungdomspartiene fikk i oppgave å komme kuttforslag til moderpartiene.

For FpUs Atle Simonsen falt valget på kontantstøtten, KrFUs Ida Lindtveit vil kutte i skatteklasse 2, Unge Venstres Tord Hustveit foreslår å statliggjøre kemnerkontorene, mens Unge Høyres Kristian Tonning Riise vil redusere sykelønnen til 80 prosent.

Les også: Unge Høgre bommar på solidaritet

– Det er når vi ser på sosialbudsjettet at vi finner de store rommene for å gjøre kutt. Vi bruker cirka 40 milliarder på sykelønn hvert år. Hadde vi hatt for eksempel 80 prosent sykelønn, så hadde vi fortsatt hatt en av de mest gunstige sykelønnsordningene i verden, sa Tonning Riise til NRK.

Store velferdskutt

– Mine første tanker er at dette vil ramme de som har minst fra før. Når man blir syk, og i tillegg mister deler av inntekten, så vil man ikke bli raskere frisk. Dette vil skape en ond sirkel hvor den syke vil bruke lenger tid på å bli frisk, eller kanskje aldri bli det. Vi ønsker jo at man skal komme tilbake i jobb raskest mulig, og dette vil være feil måte å gjøre det på, sier Christina Beck Jørgensen, leder av Fagforbundet Ung.

Les også: Ungdom som vil svekke velferden

Hun påpeker at store velferdskutt ikke hadde vært nødvendig hvis det ikke var for at den borgerlige regjeringa allerede har innført store usosiale skattekutt.

– Hadde ikke regjeringen så rundhåndet gitt store skatteletter til dem med høyest inntekt, hadde de hatt mer å disponere i budsjettet. Fagforbundet Ung vil ha en rettferdig fordeling hvor de med mest, bidrar mest, sier Jørgensen, og fortsetter:

– Er det uansett noen som tror at man blir raskere frisk hvis man får mindre penger? Jeg mener det finnes bedre måter å spare inn pengene på uten å ramme dem som trenger det mest.