ARBEIDERNES DAG: 1. mai markeres arbeidernes dag over hele verden. Her fra Youngstorget i Oslo i 2015.

Foto: Martine Grymyr

Solidaritet er bærebjelken

Vi står sammen for noen i dag, det kan være vår tur i morgen. Ingen av oss er sterke til å møte all motgang alene, skriver Charlotte Jonskås i sin hjertesak. På arbeidernes dag ønsker hun seg mer solidaritet, og mindre skattekutt.

Kamerater, gratulerer så mye med dagen.

1. mai er en spesiell dag. Dette er ikke en fridag, det er en kampdag. Dagen i dag er en feiring av omtanke, samhold og solidaritet. Det er en feiring av felleskap og ydmykhet for hverandre. Vi må vise at vi bryr oss.

1. mai er arbeiderenes internasjonale kampdag. Vår historie er om menn og kvinner som har kjempet for det de har trodd på. De forstod at det å stå alene ikke bringer oss noe vei, men at vi i felleskap kan få til det som best for alle. Vi vet at når vi står sammen står vi sterkere og vi kan gjøre ord til handling.

Les også: Hva betyr 1. mai for ungdommen?

Årets hovedparole lyder «arbeid til alle». Slagordet har vært på banen i mange år og er fortsatt like aktuelt, det handler om menneskers liv, i arbeid! Dette har alltid vært en stor kampsak for fagbevegelsen, men som vi i dag ser så er det viktigere enn noen gang. Arbeidsledigheten har aldri vært så høy som den er i dag, og hver eneste uke mister mange hundre nordmenn jobbene sine. Dette er et signal vi må ta på alvor. Vi snakker om at arbeidere skal ha en trygg og god hverdag, men vi ser det går i motsatt retning.

På Høyre sitt landsmøte i april sa statsminister og partileder Erna Solberg fra talestolen: «Kjære landsmøte, ikke la noen fortelle dere noe annet. Den samlede økonomiske politikken virker nå kraftig for å bekjempe ledigheten.» Dette sa hun selv om hun visste at 2500 ansatte mistet jobben den uken.

Regjeringen prioriterer skattekutt; kutt i formueskatten og fjerning av arveavgiften. Det er regelrett en årlig omfordeling av milliarder av kroner fra folk flest til de aller rikeste i Norge. Dette er penger som vi isteden kunne brukt aktivt til å skape nye arbeidsplasser gjennom blant annet bygging og oppussing av skoler, eldreboliger og barnehager. Vi kunne brukt pengene på flere lærlingplasser, skoleplasser og tiltaksplasser, og økt satsing på arbeidsmarkedstiltak og innovasjons- og teknologiutvikling i offentlige virksomheter og eksisterende bedrifter.

Les også: Trenger vi fortsatt 1. mai, eller feirer vi bare historien?

Når dette er realiteten i dag, så ser det skummelt ut for oss ungdom som kommer etter og skal skape oss et verdig, trygt og godt liv på alle plan. Vi forventer at regjeringen åpner øynene sine og tar dette på alvor!

Verden er i store endringer. Det oppstår situasjoner man ikke kan rå over, og i år står vi sammen for millioner av mennesker som er på flukt. Disse menneskene opplever en hverdag vi ikke kan forestille oss, vi som er så heldige å bo i Norge. Mange millioner av barn, kvinner og menn må reise fra sine hjem, familier og alt de eier, og legger ut på en reise de ikke aner utfallet av. Hva disse har med i bagasjen sin aner vi lite om.

Vår behandling av mennesker på flukt sier noe om hva slags samfunn vi er, og jeg håper at alle tenker som meg; Vi skal være et trygt og godt land for disse, få dem ut i arbeid, lære dem norsk og integrere dem i lokalsamfunnet vårt. Vi skal gi dem hjerterom og hjelpe dem på vei mot et bedre liv. Norge skal være et land som folk flykter til – ikke fra. Vi må ikke glemme at vi selv har vært på flukt en gang og mistet mange av våre kjære. Vi kan da spørre oss selv, hvordan ønsker jeg å bli tatt imot?

Les også: Den viktigste dagen

Kjære kamerater, solidaritet er selve bærebjelken i bevegelsen vår. Det er en solidaritet som ikke kjenner grenser og som ikke kommer med unntak. Det er det arbeiderbevegelsens verdier handler om.

Hvor hadde vi vært i dag uten krigens kjempere og alt de kjempet for på vegne av kommende generasjoner. De førte en kamp på vegne av ungdommen i dag og vi kjemper videre for rettferdighet og frihet!

Vi står sammen for noen i dag, det kan være vår tur i morgen. Ingen av oss er sterke til å møte all motgang alene.

Ferie og andre friheter og goder

Samboeren min Veronica og jeg har akkurat ryddet ferdig etter et hyggelig besøk av et vennepar og deres repeterende papegøye av en sønn på to år denne romtempererte julikvelden.

Solidaritet, kamerater!

Som fagbevegelsen må vi aldri glemme hvem vi er, og hva vi kjemper for. Det er selve grunnsteinen, skriver Vegard Tillerflaten i denne ukas hjertesak.

Barne- og ungdomsarbeider – en ubrukt ressurs?

Det er på høy tid å få øynene opp for en yrkesgruppe som er en av bærebjelkene i oppvekstområdene skole, SFO og barnehage, skriver Charlotte Jonskås i denne ukas hjertesak.

Fagbevegelsen i Irland verver i krisetider

IMPACT, Fagforbundets søsterforbund i Irland, tok kloke grep for å verve medlemmer når den økonomiske krisen veltet over landet, forteller Christina og Mats fra Fagforbundet Ung.

Charlotte Jonskås

Charlotte Jonskås er leder av ungdomsutvalget i Fagforbundet Telemark.

Charlotte.Jonskas@fagforbundet.no