KLARE TIL DYST: LOs sommerpatrulje inntok onsdag Strømmen storsenter i Skedsmo i Akershus. Bak fra venstre: Ole Magnus Eide, Janne Sørmo og Marius Svendsen. Foran fra venstre: Marlen Norbeck Østvold og Erik Fjeldstad Næss.

Foto: Martine Grymyr

Sommervikarenes beste venn

Har du arbeidskontrakt? Får du overtidsbetalt? Overvåker sjefen deg? Det er mye å huske på som ung arbeidstaker. Vi ble med LOs vaktbikkjer på sommerpatrulje i Skedsmo.

– Så langt har vi snakket med en som var sikker på at eieren av butikken hadde bekjente som kom innom for å sjekke hva de ansatte driver med, to som ikke hadde verneombud og en butikk hvor selv ikke butikksjefen hadde arbeidskontrakt.

Det er onsdag formiddag, og vi er med LOs sommerpatrulje på besøk på Strømmen storsenter i Skedsmo i Akershus. Dagens arbeidsstyrke består av Erik Fjeldstad Næss, Marlen Norbeck Østvold og Janne Sørmo fra Fagforbundet, og Ole Magnus Eide og Marius Svendsen fra Handel og Kontor, alle fra LO Nedre Romerike sitt ungdomsutvalg.

Positiv effekt på arbeidslivet

I løpet av tre uker med LOs sommerpatrulje besøker 600 tillitsvalgte 5000 arbeidsplasser over hele landet, for å sjekke hvordan sommervikarer og unge arbeidstakere har det på jobb. Sjekklista er ikke veldig lang, men går rett på sak: Har du arbeidskontrakt? Har dere verneombud? Får du overtidsbetalt, kvelds- og helgetillegg? Får du lønnsslip? Har du betalt eller ubetalt lunsjpause?

SØTE GAVER: Atle Pettersen (25) hos Rema 1000 får kjærlighet på pinne og LOs jobbhåndbok av sommerpatruljens Ole Magnus Eide. (Foto: Martine Grymyr)

– Sommerpatruljen er et veldig vettugt tiltak. Det er tre uker hvor du kan bruke tida til det du brenner mest for, sier Ole Magnus Eide, og fortsetter:

– Jeg tror at sommerpatruljen har en positiv virkning på norsk arbeidsliv. Vi driver folkeopplysning, og lærer både ansatte og arbeidsgiver hvilke rettigheter og plikter de har, forklarer Eide.

Jobber for kontigenten

I røde hettejakker og grå t-skjorter med den etter hvert så berømte pitbullen på brystet går patruljen innom én og én butikk på senteret. De introduserer seg, og spør daglig leder om å få snakke med eventuelle ansatte under 30 år. Men det er også andre som tar kontakt med patruljen. Ei kvinne kommer bort og forteller om barnebarnet, som jobber på en restaurant hvor hun ikke får lønnsslip, vet aldri hvor sent hun skal jobbe og all tips hun får inn går til sjefen.

DIGITALT PRØVEPROSJEKT: Sommerpatruljen i Oslo og Akerhus er i år med på et prøveprosjekt, hvor sjekk-skjemaet fylles ut og leveres digitalt. (Foto: Martine Grymyr)

– LOs sommerpatrulje har blitt såpass kjent nå at mange kommer bort til oss med spørsmål. Det er en positiv effekt av mange års arbeid. Å være synlige ute er veldig god reklame, samtidig som at folk ser at vi gjør en jobb for den kontingenten medlemmene betaler. Samtidig skulle jeg ønske at organisasjonen hadde mer ressurser til å være ute blant folk. Vi er ikke mange nok til å nå over alt vi burde, sier Eide.

Les også: Da vaktbikkja kom til Vikersund

Erik Fjeldstad Næss er enig.

– Det er viktig at LO er synlige ute på norske arbeidsplasser. For eksempel er det jo sånn at mange arbeidere fra andre land kan ha erfaring med at fagbevegelsen er farlig og korrupt, nærmest som mafia. Vi kan gå inn på en byggeplass med LO-logoen på jakka, og se at 20 mann forsvinner så fort de ser oss, sier Næss, og legger til at de stort sett blir tatt godt imot.

– Den verste velkomsten jeg har fått var ute på patrulje i fjor. Vi introduserte oss som LOs sommerpatrulje, og ble bedt om å forlate butikken.

Mange mangler verneombud

Så langt i år har patruljen rapportert om brudd på arbeidsmiljøloven ved 1011 av 3194 undersøkte arbeidsplasser. Det er en økning på hele ti prosent fra i fjor, men mye av det kan trolig forklares av at patruljen i år også undersøker verneombudsordningen, skriver NTB.

Manglende verneombud er også det avviket som går oftest igjen, bekrefter Næss:

– Det vanligste er at bedriften ikke har verneombud, eller at den ansatte ikke vet hvem som er verneombud på sin arbeidsplass.

RYDDIGE FORHOLD: 23 år gamle Tarikk Chehade (t.h.) kan fortelle sommerpatruljen at alt er på stell hos McDonalds. Patruljen er fra venstre: Erik Fjeldstad Næss, Ole Magnus Eide og Marlen Norbeck Østvold. (Foto: Martine Grymyr)

Alle brudd på arbeidsmiljøloven rapporteres videre til Arbeidstilsynet. Skjønt, det er ingen garanti for at det blir orden i sysakene.

– Vi sjekker gjerne de samme butikkene og de samme sjefene hvert år, og finner de samme feilene hver gang. Hvorfor skjer det ikke noe?, spør Næss.

Ren fagforeningsknusing

Gjengen på fem har delt seg, og går systematisk gjennom hver sin etasje på Strømmen storsenter. Likevel byr senterets 200 butikker på utfordringer for sommerpatruljen: De er for få.

Les også: Den viktigste sommerjobben

– Vi trenger flere unge, engasjerte mennesker til å bli med, men det er få som melder seg. Vi vet om folk som har gått sommerpatrulje, og når de kommer tilbake på jobb har de fått beskjed av sjefen om at de ikke kommer til å få noen bonus. Det er ren fagforeningsknusing, sier Næss, og fortsetter:

– Den jevne mann i gata tenker ikke over alt som arbeiderbevegelsen har kjempet fram. Mange tror at det alltid har vært fem uker ferie, overtidsbetalt, pensjon og sykepenger.

Lange dager

Etter ei pause i sola går patruljen i gang med de siste besøkene på kjøpesenteret. Det blir lange, og gjerne krevende dager for sommerpatruljen. Heldigvis er motivasjonen stor, og fra leder av Fagforbundet Ung, Christina Beck Jørgensen, kommer godordene flommende.

– LOs ungdomstillitsvalgte gjør en kjempejobb ute i hele landet i disse dager! De skal ha mye ros for det viktige arbeidet som gjøres for å spre informasjon om arbeidslivet ut blant de unge, sier Jørgensen.

LOs sommerpatrulje

• LOs sommerpatrulje gikk for første gang sommeren 1985. I fjor feiret patruljen 30 år.
  • Patruljen går over hele landet i tre uker. I år går den fra 22. juni til 10. juli.
  • Det er tillitsvalgte i LO som utgjør patruljen.
  • Målet er å følge opp sommervikarer og andre unge arbeidstakere, og passe på at både de og arbeidsgiver kjenner til og følger de rettigheter og plikter som gjelder i arbeidslivet.

Lurer du på noe?
Fra 13. juni til 12. august kan du ringe LOs sommerpatruljetelefon på 8 100 1999 eller send sms SP til 2030. Du kan også følge patruljen på blant annet Facebook.