Fagforbundet Ung lanserer sin Pensjonsquiz

I dag lanseres Pensjonsquizen som Fagforbundet Ung har utviklet for ungdom i Norge. Pensjon er ett tema som både ungdom og mange voksne sliter med å forstå. Samtidig ser vi at ungdom kan risikere å få en mye dårligere pensjon i framtiden, det ønsker vi å gjøre noe med.

Fagforbundet ung har laget en quiz om pensjon fordi ungdom i dag kan risikere å få en mye dårligere pensjon enn det dagens system gir. Derfor ønsker vi å gjøre det enklere å lære hva som er fakta og fiksjon om pensjon.

Det er ingen selvfølgelighet at man får en god pensjon når man blir gammel. Dette er en rettighet som fagforbund alltid må kjempe for, derfor håper vi at flere ser hva vi gjør for dem og at de ser fordelen med å være medlem hos oss.

Vi i Fagforbundet er veldig opptatt av at pensjon er noe alle skal få og at den skal være god for både de som har høy utdanning, men også de som har de tunge yrkene. For det er ikke mulig å jobbe til man er 70 år hvis man har tunge løft på jobb hver dag. Derfor må vi ha gode pensjonsordninger også for blant yrkesfagene i Norge.

Gjennom quizen vår håper vi mange vil lære litt om er forskjellene mellom pensjon i det offentlige og privat sektor. Hva skjer om sykehjemmet du jobber på blir lagt ut på anbud? Og er det en kjønnsnøytral pensjon i Norge?
Dette er tema som er viktig for mange av Fagforbundets yrker.

Vi håper dette er noe mange synes er en fin og lærerik måte å finne ut mer om hvordan pensjon fungerer. Lykke til!

Pensjonsquizen er åpen for alle.

Link til pensjonsquizen: ung.fagforbundet.no/pensjonsquiz