LA FRAM BUDSJETTET: Finansminister Siv Jensen (Frp) la i dag fram den borgerlige regjeringas forslag til statsbudsjett for 2017.

Foto: Stortinget

Gir med den ene hånda og tar med den andre

Mens den borgerlige regjeringa fortsetter å kutte skatter i sitt forslag til neste års statsbudsjett, svikter de i samme slengen både lærlinger, studenter og unge arbeidsløse.

– Siv Jensen gir med den ene hånda og tar med den andre, sier Christina Beck Jørgensen, leder av Fagforbundet Ung, etter å ha lest den borgerlige regjeringas ferske forslag til statsbudsjett for 2017.

For mens en smilende finansminister Siv Jensen (Frp) klokka 10 inntok talerstolen for å legge fram regjeringas ønskede retningslinjer for norsk økonomi neste år, er Jørgensen skuffet over det hun mener er en nedprioritering av unge i utdanning og utenfor arbeidslivet.

I budsjettet ønsker nemlig regjeringa å fortsette å jobbe for 11 måneders studiestøtte innen 2020, mens de på den andre siden går inn for å øke studielånsrenten med 0,35 prosentpoeng og avvikle støtten til studiereiser i Norge og Norden.

– Det betyr i praksis at selv om heltidsstudenter endelig snart vil få 11 måneders studiestøtte, slik Fagforbundet Ung har kjempet for lenge, blir det samtidig dyrere for dem som låner fra lånekassen. I tillegg har lånekassen nylig lagt om sin beregningsmodell, som nå er knyttet til boliglånsrenta. Det er ikke gode nyheter i en tid hvor boligmarkedet er ute av kontroll, advarer Jørgensen.

Laber innsats for unge arbeidsløse og lærlinger

For å få bukt med arbeidsløshet blant unge under 30 år vil regjeringa erstatte ungdomsgarantien med en ny ungdomsinnsats rettet mot unge arbeidssøkere som etter åtte ukers ledighet fremdeles ikke er i jobb eller utdanning, i første omgang på Sør- og Vestlandet.

– Det er en start, men ikke nok, særlig i ei tid hvor stadig flere unge faller utenfor arbeidslivet. Det blir ikke flere jobber av motiveringskurs på NAV og krav om aktivitetsplikt, sier Jørgensen.

Christina Beck Jørgensen, leder av Fagforbundet Ung.
Christina Beck Jørgensen, leder av Fagforbundet Ung. (Foto: Martine Grymyr)

Også når det gjelder lærlinger er Jørgensen lite imponert. I budsjettet går regjeringa inn for å til enhver tid ha 12 lærlinger i utdanning i departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon.

– Regjeringa anerkjenner med dette at vi har for få lærlingplasser, og det er veldig bra at staten endelig tar ansvar og tar inn flere lærlinger. Men hvor mye er 12 plasser når nær halvparten av norske lærlinger mangler lærlingplass, spør Jørgensen.

Hører ikke på folket om tannhelse

Heller ikke denne gangen ønsker regjeringa å gå inn for rimeligere tannhelse. Det er skuffende, sier Jørgensen.

Les også: 8 av 10 vil betale mer skatt for rimeligere tannhelse

– Det er klart vi blir skuffet over det. Fagforbundet Ung har i over to år jobbet iherdig for å få tannhelse inn under egenandelsordningen. Vi har hatt to markeringer foran Stortinget, samlet inn titusenvis av underskrifter og har en kampanjeside hvor det snart er 110.000 følgere som støtter oss i kampen, sier Jørgensen, og fortsetter:

– Hele 8 av 10 nordmenn er villige til å betale mer skatt for å få tannhelse inn i egenandelsordningen. Det er tydelig at dette er viktig for folk, så hvorfor følger ikke regjeringa opp?

Les også:

Statsbudsjettet 2016: Vage løfter til ungdommen