Youngstorvet Vertskap driver fryktkultur

INGEN ENIGHET: For to uker siden møtte en delegasjon fra Arbeidsmandsforbundet Youngstorvet Vertskap hos Riksmekleren, uten av det ble enighet om å inngå tariffavtale. Fra venstre: Geir Gamborg-Nielsen, distriktssekretær i NAF avdeling 2 Oslo/Akerhus, forbundssekretær Terje Mikkelsen og tillitsvalgt Bobby. (Foto: Leif Martin Kirknes, FriFagbevegelse)

Dørvaktene i Youngstorvet Vertskap tør ikke kreve tariffavtale, i frykt for å miste jobben.

25.01.2017 av Fagforbundets sentrale ungdomsutvalg

De siste dagene har vi lest om Dørvaktene i Youngstorvet Vertskap krever tariffavtale for å få ordnede lønns- og arbeidsvilkår. Det har vært 39 vakter i Youngstorvet Vertskap som kjempet en iherdig kamp for å få tariffavtale. Disse vaktene jobber daglig på utestedene på og rundt Youngstorget i Oslo, hvor mange av dem ironisk nok er knyttet direkte til arbeiderbevegelsen.

Ledelsen i selskapet ville ikke skrive under på vekteroverenskomsten og truet med å legge ned selskapet. I så fall ville alle dørvaktene mistet jobben. I dag 25.januar kan vi lese i FriFagbevegelse at dørvaktene har sett seg nødt til å trekke kravet, i frykt for å miste jobben. Dette er utpressing og ren fryktkultur.

Fagforbundet Ung mener at tariffavtale er en selvfølge på alle arbeidsplasser, og at ledelsen i Youngstorvet Vertskap undergraver den norske arbeidslivsmodellen når de avviser kravet om ordnede lønns- og arbeidsforhold for sine ansatte. Å skremme ansatte vekk fra et ønske om en bedre arbeidshverdag, er fagforeningsknusing på sitt verste.

Fagforbundet Ung støtter dørvaktenes kamp for ordnede lønns- og arbeidsforhold, og tariffavtale. Vi håper at utestedene reagerer på dette og krever like rettigheter for vekterne som deres ansatte.