Bli kjent med pensjonen din

Organisasjonen Forsvar offentlig pensjon inviterer deg til pensjonskonferane.

Organisasjonen Forsvar offentlig pensjon inviterer deg til pensjonskonferane. (Foto: Forsvar offentlig pensjon)

Organisasjonen Forsvar offentlig pensjon inviterer deg som er under 45 år til pensjonskonferanse under fanen: Pensjon for alle – forklart sånn at du forstår det.

17.02.2017 av Martine Grymyr

Pensjon er utrolig viktig – og de grunnleggende prinsippene om pensjon kan alle forstå.
Konferansen er rettet mot deg under 45 år som vil forstå hva som skjer med den nye
folketrygden etter pensjonsreformen. Har det blitt en pensjon for friske, høytlønte menn,
mens vi andre må klare oss som best vi kan?

Les også: Prøv Fagforbundet Ungs pensjonsquiz!

Arrangør er organisasjonen Forsvar offentlig pensjon. De vil legge vekt på gode og grundige forklaringer og muligheter til å stille spørsmål underveis. Målet er at alle skal forstå og være i stand til å forklare videre for andre.

Disse kommer

Ebba Wergeland, arbeidsmedisiner og ekspert på å snakke sånn at folk forstår.
Ebba vil vise hvor pensjonen en gang kom fra, se på om det virkelig er sånn at vi må jobbe veldig mye lengre i framtida og forklare hvorfor pensjonsreformen fungerer aller best for høytlønte, friske, menn – og ikke så godt for oss andre.

Åsne Refsdal fra NTL og Jorunn Folkvord fra Utdanningsforbundet forklarer punkt for punkt hvordan folketrygden er bygd opp, hvordan den var før og hva den har blitt nå. De viser hva som skiller mellom de ulike ordningene i offentlig og privat sektor og hva endringene i folketrygden betyr for deg. Du kan alltid avbryte med spørsmål!

Magnus Marsdal fra Manifest Analyse.
Manifest har akkurat gitt ut pamfletten ”Rettferdig pensjon på 1-2-3”. Der forklarer Eystein Garberg med klare eksempler og tydelig språk hva pensjonsreformen betyr for våre framtidige pensjoner.

Maren Marie Wilhelmsen, Industri Energi Ung, Christina Beck Jørgensen, Fagforbundet Ung, Sahar Azari, NTL Ung m.fl, snakker om fagbevegelsens rolle i pensjonsspørsmålet sett fra unge tillitsvalgtes ståsted. Unge tillitsvalgte deler sine tanker om hva fagbevegelsen må gjøre for å sikre alle en trygg, rettferdig og livsvarig pensjon.

Møteledere er Janne Håkonsen fra Lokomotivmannsforbundet og Joachim Espe fra Rørleggernes fagforening