To uker med aksjoner for tannhelse

AKSJON FOR TANNHELSE: I to uker framover skal Fagforbundet Ung og våre støttespillere aksjonere for å få tannhelse inn i egenandelsordningen. (Foto: Dmitry Valberg/Martine Grymyr)

I dag, på verdens tannhelsedag, går startskuddet for våre to aksjonsuker for tannhelse inn i egenandelsordningen. Her kan du lese om hvordan du kan bidra!

20.03.2017 av Martine Grymyr

20. mars markerer vi verdens tannhelsedag, sammen med over 130 land. Målet med dagen er å sette søkelyset på viktigheten av god tannhelse, og hvordan de fleste tannsykdommer kan unngås med rett pleie.

Fagforbundet Ung har siden våren 2014 jobbet med kampanjen Tannhelse inn i egenandelsordningen. Siden da har vi hatt en lang rekke aksjoner, to markeringer foran Stortinget, levert tusenvis av underskrifter til politikerne, og samlet over 100.000 støttespillere på kampanjesida.

STOR OPPSLUTNING: Leder av Fagforbundet Ung, Christina Beck Jørgensen, under åpningen av tannhelsemarkeringa foran Stortinget 1. mars 2016. (Foto: Martine Grymyr)

Leder av Fagforbundet Ung, Christina Beck Jørgensen, sier at kampanjen har kommet langt på bare tre år.

– Dette er noe velferdsnorge har råd til og mulighet til. Vi har dyktige fagfolk som kan gjøre jobben og et stort engasjement blant befolkningen. Et vedtak er alt som skal til, og ingen har sagt de er imot dette. Nå må vi mobilisere og fortsette sammen, oppfordrer Jørgensen.

Slik kan du bidra

Fagforbundet Ung markerer dagen med å sparke i gang vårens aksjonsuker for tannhelse inn i egenandelsordningen, som vil gå fra 20. mars til 2. april. I løpet av to uker skal vi og våre samarbeidspartnere jobbe for å løfte tannhelse opp i den offentlige debatten.

Vi skal ha plakataksjoner, stå på stand, skrive kronikker, spre bilder i sosiale medier og samle underskrifter til kampanjen. Torsdag 23. mars inviterer vi til seminar på Stortinget, hvor partiene får mulighet til å fortelle om sin politikk rundt tannhelse. Du kan lese mer om arrangementet her.

Slik kan du bidra: