Fra analfabet til Ridder av 1. klasse

TIL STAVERN: Safia Abdi Haase.

TIL STAVERN: Safia Abdi Haase. (Foto: Alchetron.com)

Somalisk-fødte Safia Abdi Haase har brukt hele sitt norske liv på å bekjempe kjønnslemlestelse. Nå kommer hun på Fagforbundet Ungs sommerkonferanse for å fortelle om kampen, og sitt møte med Norge.

19.04.2017 av Martine Grymyr

Safia Abdi Haase kom til Norge fra Somalia som kvoteflyktning i 1992. Hun var analfabet, hadde ingen utdannelse og var alenemor med tre små døtre på slep.

Da hun var ni år gammel, ble Safia kjønnslemlestet av tre kvinner og sin egen mor.

– Jeg trodde det skulle være sånn. Alle barna gjorde det, har Safia tidligere fortalt til NRK.

Som 18-åring ble Safia tvangsgiftet med fetteren. Årene som fulgte beskriver hun selv som de verste i hennes liv, fylt av vold, mishandling og undetrykkelse, av både henne og døtrene. Det ble en kamp for livet.

Kjempet seg til et nytt liv

Spol kjapt fram til 2017: Safia har utdannet seg til sykepleier ved Høgskolen i Harstad, deltatt i dokumentarfilmen Safia og hennes døtre, blitt slått til Ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden og mottatt en rekke utmerkelser, blant annet Amnestyprisen 2016 for sin mangeårige kamp mot kjønnslemlestelse og for kvinner rettigheter.

Safias historie er en historie om en brutal start på livet, om vold, frykt og systematisert undertrykkelse, men også en historie om en sterk kvinne, hennes ustanselige lyst til å overleve, stort mot og engasjement, og hvordan en ny sjanse i et nytt land kan bety forskjellen på liv og død.

Vi gleder oss til å møte Safia på sommerkonferansen!

Se dokumentaren Safia og hennes døtre her:

Safia og hennes døtre from kjell eriksen on Vimeo.