LO går for gratis tannhelse

VIKTIG ORGANISASJON: LO omfatter 25 fagforbund og 910 000 medlemmer. Denne uka gikk LO-kongressen inn for å jobbe for gratis tannhelse. (Foto: Martine Grymyr)

I sitt rykende ferske handlingsprogram går LO inn for gratis tannhelsetjenester. – Veldig bra!, sier nestleder av Fagforbundet Ung, Mats Monsen.

12.05.2017 av Martine Grymyr

Da klokka hadde bikket tre på ettermiddagen, kunne omsider årets LO-kongress takke av og legge et rykende ferskt handlingsprogram på bordet. 1800 innsendte saker har blitt behandlet av 315 delegater i løpet av ei lang uke i Oslo kongressenter.

Les også: Politikerne måtte svare om tannhelse

Også Fagforbundet har vært god representert, deriblant fire delegater fra Fagforbundet Ung, som endelig kan feire et stort framskritt i vår tannhelseaksjon, for tannhelse inn under egenandelsordninga. I LOs nye handlingsprogram går nemlig organisasjonen inn for å jobbe for å gjøre tannhelsetjenester gratis eller likestilt med andre helsetjenester under egenandelsordningen.

TANNHELSE ER VIKTIG: Under LOs medlemsdebatt tidligere i år kom det fram at en stor andel av medlemmene mener tannhelse er en viktig sak. (Foto: LOs medlemsdebatt)

– Det er veldig bra at LO, med over 900 000 medlemmer, nå har rettet søkelyset på tannhelse gjennom medlemsdebatten. At til og med Gerd Kristiansen i sin tale til kongressen tok til ordet for at vi må begynne å gjøre noe, viser at vi nå har kommet skritt nærmere å tette det siste hullet i velferdsstaten, sier Mats Monsen, nestleder av Fagforbundet Ung.

Les også: Oppsummering av LOs medlemsdebatt

YNGST: Fagforbundets fire yngste delegater på LO-kongressen. Fra venstre:. Leder av Fagforbundet Ung, Christina Beck Jørgensen, leder av ungdomsutvalget i Fagforbundet Akershus, Erik Fjeldstad Næss, leder av ungdomsutvalget i Fagforbundet Finnmark, Raymond André Jomisko, og nestleder av Fagforbundet Ung, Mats Monsen. (Foto: Martine Grymyr)

– Du er ikke ungdom når du er 35 år

Også delegat og ungdomstillitsvalgt i Finnmark, Raymond André Jomisko, fikk gjennomslag for sitt forslag til kongressen. Han foreslo å erstatte ungdom med ung i hele kapittel 1 i handlingsprogrammet.

Les også: Fagforbundet Ung tar ordet på LO-kongressen

Fagforbundet Ung byttet navn i begynnelsen av 2016. Og i likhet med tidligere Fagforbundet Ungdom, hvor man er ungdom til man bikker 30 år, er nok begrepet ungdom gjerne forbeholdt dem som fremdeles har noen år igjen til de er 30. Mange kjenner seg ikke igjen i ungdomsbetegnelsen, mener Jomisko.

– Når vi er ute blant medlemmer og spør om dem har de noen ungdommer der, får vi ofte nei til svar. I LO går man som ungdom til man er 35 år, og derfor mener jeg det er bedre å si ung istedenfor ungdom, forklarer Jomisko.