Hvorfor skal du på sommerkonferansen?

KOMMER TIL STAVERN: Fra venstre: André Thingvold Boberg, Ragnhild Spjøtvoll og Simen Brænden Mortensen. (Foto: Martine Grymyr/Privat/Privat)

Vi har spurt to ringrever og en fersking om hvorfor de har meldt seg på Fagforbundet Ungs sommerkonferanse.

16.05.2017 av Martine Grymyr

Simen Brænden Mortensen (Foto: Privat)

Simen Brænden Mortensen, (28), tidligere ungdomstillitsvalgt

Har du deltatt på sommerkonferansen før?
– Ja, jeg har deltatt fem ganger siden 2010. Jeg kommer tilbake for å oppleve det sosiale fellesskapet, og for å få ny lærdom.

Hva gleder du deg mest til?
– Det er fryktelig vanskelig å svare kort på det, men jeg ser veldig fram til å høre Safiaa Haase, og ikke minst kostymefesten på lørdag. Og så blir det vel menneskebibliotek?

Hva vil du si til dem som fortsatt er i tvil om de skal melde seg på?
– Dersom du er ungdomstillitsvalgt, er sommerkonferansen et supert sted for faglig påfyll og for å få kontakt med andre ungdomstillitsvalgte fra hele landet. Uansett får du mange gode minner, nyttig lærdom og mange gode venner. Også er det gratis! (NB: Oppholdet er gratis. Du må søke din lokale fagforening eller fylket om støtte til reise.)

Ragnhild Spjøtvoll (Foto: Privat)

Ragnhild Spjøtvoll (21), medlem

Har du deltatt på sommerkonferansen før?
– Nei, jeg har ikke deltatt på sommerkonferansen tidligere. Grunnen til at jeg meldte meg på var fordi jeg deltok på Fagforbundets studentsamlig i mars! Der møtte jeg mange flotte mennesker, og koste meg veldig. Det var mye interessant å lære, derfor bestemte jeg og flere som deltok at vi ville bli med på sommerkonferansen.

Hva gleder du deg mest til?
– Jeg gleder meg veldig mye til å se igjen vennene jeg skaffet meg på studentsamlingen, men også til å møte mange nye mennesker. Også å bare få oppleve sommerkonferansen, og se hvordan det er å delta på den. Jeg tror det blir veldig interessant og gøy!

Hva vil du si til dem som fortsatt er i tvil om de skal melde seg på?
– Ikke vær det! Jeg var selv veldig i tvil da jeg skulle melde meg på studentsamlingen til Fagforbundet, ettersom jeg var helt ny og kjente ingen. Det var jeg så absolutt ikke alene om! Alle var veldig imøtekommende og inkluderende, og det var ingen som følte seg alene. Jeg fikk meg mange gode venner som jeg har kontakt med den dag i dag. Det er rett og slett en fantastisk gjeng! Det tror jeg også at resten på sommerkonferansen vil være. Så ikke vær i tvil! Ta en sjanse og meld deg på, jeg lover at det blir et positivt minne for livet.

André Thingvold Boberg (Foto: Martine Grymyr)

André Thingvold Boberg (30), medlem av Fagforbundets sentrale ungdomsutvalg

Har du deltatt på sommerkonferansen før?
– Ja, jeg har vært med så mange ganger at jeg har mistet tellinga. Jeg tror det er 8 eller 9 ganger nå. Jeg kommer tilbake på grunn av det gode samholdet og vennene du får på sommerkonferansen. Det er god underholdning der, og mange flotte mennesker, både blant deltakere og gjester.

Hva gleder du deg mest til?
– Jeg gleder meg enormt mye til å treffe alle de engasjerte ungdommene for en helg. Sola, volleyballspillingen, alle jobbingen før, under og etter konferansen. Endelig er vi tilbake på Stavern!

Hva vil du si til dem som fortsatt er i tvil om de skal melde seg på?
– Det er ikke noe å være i tvil om. Meld deg på og få et minne for livet. Du blir kjent med så mye bra norsk ungdom som er engasjerte, og er det for å ha det gøy og lære noe nytt. Dette er sommerens happening. Hadde jeg kunnet gå tilbake til å være 18 år igjen skulle jeg meldt meg på på nytt og på nytt igjen.

Meld deg på konferansen her, innen 21. mai!