– Våre meninger betyr alt for framtida

ÅPNET: Leder av Fagforbundet Ung, Christina Beck Jørgensen, åpnet årets sommerkonferanse. (Foto: Martine Grymyr)

Ikke glem hvor viktige dere er, manet leder Christina Beck Jørgensen fra talerstolen, da hun åpnet Fagforbundet Ungs sommerkonferanse foran 200 spente deltakere i Stavern.

16.06.2017 av Martine Grymyr

Vi er tilbake, endelig!

Fagforbundet Ungs sommerkonferanse er tilbake i idylliske omgivelser i Stavern, etter to år på Sundvollen i Buskerud. Under sin åpningstale la ikke leder Christina Beck Jørgensen skjul på at hun har savnet Stavern.

Hun åpnet konferansen med å fortelle om sitt første møte med sommerkonferansen for åtte år siden.

Helga suste avgårde, og på søndag kunne jeg ikke forstå hvorfor jeg hadde vært nervøs, eller hvorfor jeg ikke hadd dratt før. Søndagen satt jeg igjen med mer kunnskap, minner og viktigst av alt; mange nye venner, sa Jørgensen.

ULIKHET: Tema for årets sommerkonferanse er ulikhet, så hvorfor ikke åpne helga på denne fargerike måten? (Foto: Martine Grymyr)

Unge i dag er viktige

Denne helga har vi samlet 200 deltakere og gjester til tre dager med faglig og sosialt påfyll, foredrag, konsert, kostymefest og politisk debatt, for å nevne noe. For Jørgensen var det viktig å minne ungommene på hvorfor vi er her.

Vi skal ha medlemmene i fokus. Uten dem har vi ingen fagforeninger, og ingen fagbevegelse. Derfor er det viktig å lytte på hva de sier, hva de trenger og hva de ønsker. Vår jobb er å være der for dem, og bistå når ting er vanskelig. Det gjør jo også at vår jobb ofte kan bli tung. Derfor må vi alltid huske å feire de seire vi har, gi hverandre ros og hjelpe hverandre. Unge i dag er viktige, og våre meninger betyr alt for framtiden.

Viktig arrangement for Fagforbundet

Til stede under åpningen var også leder av Fagforbundet, Mette Nord, som ikke kvidde seg for å rose ungdommen.

Leder av Fagforbundet, Mette Nord. (Foto: Martine Grymyr)

Dette er et stort og viktig arrangement for Fagforbundet! Å satse på unge folk er å satse på framtida. Men ikke bare det, det er i høyeste grad å satse på nåtida, sa Nord, og fortsatte:

Fagforbundet legger opp til at unge medlemmer slipper til på alle nivå. Vi vil ha unge medlemmer inn i fagforeningsstyret, fylkesstyret og i forbundsstyret. Det er fordi dere også med bakgrunn i alder og livssituasjon har noe å bidra med.

Tett program

Senere i helga kan deltakerne blant annet se fram til besøk av Marius Løken, som skal fortelle om hva som skjedde da bestekompisen nesten ble dobbeldrapsmann i det såkalte Halloween-drapet i 2011, Norsk Folkehjelp stiller med sitt menneskebibliotek, de politiske ungdomspartiene møtes til debatt og vi får konsert med Trang Fødsel.