Til hovedinnhold

Sommerleir hos Natur og Ungdom

Natur og Ungdom på sin sommerleir i Ramberg, Lofoten. Her fra debatt med de politiske ungdomspartiene. (Foto: Christina Beck Jørgensen)

31. juli samla Natur og Ungdom 400 deltakere på sin sommerleir i Ramberg, Lofoten i Nordland. Fagforbundet Ung er invitert til å holde hilsningstale og ha egen stand denne uka.

03.08.2017 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 26.10.2021

For oss er det naturlig og viktig å være tilstede på en så stor samling for ungdom som jobber for miljøet og framtida.

– Ungdommer strømmer til fra hele landet for å oppleve alt det fantastiske Lofoten har å by på. I løpet av denne uka skal vi vise at vi er klare til å knuse de våte Lofoten-drømmene til oljeindustrien, Jonas Gahr Støre, Erna Solberg og Siv Jensen, sa leder i Natur og Ungdom, Ingrid Skjoldvær, under åpningen av leiren.

Gjennom hele uka var det ulike innledninger, aktiviteter og konserter. Tirsdag var fisker Paul Jensen på besøk for å snakke om sitt liv som fisker. Han er en forkjemper for norske fiskere og for vedtaket i Arbeiderpartiet om oljeboring i Lofoten, Vesterålen og Senja. Paul har vært yrkesfisker hele sitt yrkesaktive liv. Han var en kjemperessurs for deltakerne på leiren, med masse spennende informasjon.

Leder Ingrid Skjoldvær snakket også om ti gode grunner mot oljeboring i Lofoten, Vesterålen og Senja.

Leder i Fagforbundet Ung, Christina Beck Jørgensen holdt hilsningstale til deltakerne på leiren. Temaet for talen var – hvem er Fagforbundet og hva jobber Fagforbundet med.

- Fagforbundet er en arbeidstakerorganisasjon, som jobber med lønns og arbeidsvilkår for medlemmene. Etter mange kamper, så vet vi at alt henger sammen. Skal du ha det bra på jobb så må du også ha det bra ellers i hverdagen og livet, sa hun.

Her er utdrag fra hilsningstalen:

Fagbevegelsens historie er bygd over mange år. Mange år med kamp, blod og utfordringer. Hvem er vi? Jo vi er arbeidere, vi er innbyggere, studenter, lærlinger, elever og pensjonister. Og hvorfor trenger vi at alle dere blir med i et av LOs forbund?

I Norge har vi et arbeidsliv og et trepartssamarbeid hvor vi som arbeidere får delta, bestemme og protestere. Slik har det ikke alltid vært, og vil ikke nødvendigvis alltid være. Før vi fikk sterke fagforeninger kunne en arbeidsgiver tilby ti arbeidere en jobb, og den som gikk lavest ned i lønn fikk jobben.

Lave lønninger, usikre vilkår og alvorlige konsekvenser som døden var ikke uvanlig. Fyrstikkarbeiderne i 1889 gikk til streik. De var første arbeidsplass bestående av kvinner som streiket. Hvorfor streiket de? Jo, de ba om noen øre ekstra i året og viktigst av alt, bedre vilkår. De ønsket en arbeidsplass og et arbeid de kunne leve lenge med. De vant ikke igjennom, men de bygde et engasjement og en kraft i arbeidere som startet å bygge seg opp. Mange fagforeninger ble dannet, og mye makt ble flyttet fra arbeidsgiver til arbeidstaker.

Årene går, vi kjemper igjennom lover som styrker arbeiderne. Er vi i mål? Er vi fornøyd? Har alle i Norge det beste arbeidslivet?

Hvem sommer besøker vi unge arbeidstakere på sommerpatruljen til LO. Vi fant 40 prosent brudd. Brudd på norske lover! Dette viser at vi ikke har det arbeidslivet vi skal ha. Det er ikke slik at vi fikk vedtatt pauser fordi man var lat. Vi vet at ved å ha pauser vil kroppen vare lengre, ikke bare den dagen, men hele livet. Vi har behov som toalettbesøk, mat og frisk luft. Vi har pauser på skolen, og skal ha det på jobb også. Fagbevegelsens jobb er å sørge for gode lange liv for arbeidsfolk, og da må slike ting styrkes.

Arbeidere i Norge skal ha lua på hodet og ikke i hånda. Vi skal bygge landet, og ikke selge det. Vi som unge får ofte høre at vi er fremtiden, men vi er også her nå. Vi må forme framtida og eie den.

Det er viktig med organisasjoner som kan samle krefter og gi mulighet til unge å utvikle seg, lære mer, utfordre seg selv, kjempe for det de tror på sammen med andre og lære. Vi er utrolig glade for å kunne reise rundt på ulike sommerleirer hvor det er unge. Det er viktig at de også vet at vi er her, og hva de har av rettigheter og plikter i arbeidslivet.

Når dagene på Lofoten er over skal vi hjem å fortsette å kjempe for det vi tror på. En grønn framtid.

Ny klimarapport: Arbeid og velferd mulig uten olje (fagforbundet.no 9. mai 2017)

Flere bilder fra sommerleiren

;
Hei, jeg heter Frøya. Hva kan jeg hjelpe med?