KUNNSKAPSMINISTER: Torbjørn Røe Isaksen (H), vil ha flere voksne i barnehagene. Men glemmer han ikke verdien av fagarbeidere og assistenter?

Foto: Justis- og beredskapsdepartementet

Har Høyre respekt for yrkesfagene?

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen vil ha flere voksne i barnehagen, men glemmer han ikke verdien av fagarbeidere og assistenter, spør Charlotte Jonskås i denne ukas hjertesak.

Røe Isaksen rører noe i meg, kjenner jeg. "Vi trenger flere voksne i barnehagen, vi trenger flere barnehagelærere", sier han. Ja, barnehagelærerne gjør en super jobb, de, og ære være dem som ønsker å ta høyskole.

Men kjære Røe Isaksen, hva med oss fagarbeidere og assistenter? Vi gjør faktisk også en skikkelig god jobb, vi sitter med mye kunnskap som burde tas bedre i bruk. Jeg utfordrer deg til å komme til min arbeidsplass, der jobber det en utrolig dyktig gjeng assistenter og fagarbeidere som jeg er så stolt av å kunne kalle kollegaer. De er dedikerte i sin jobb og er utrolig dyktige.

Les også: I dag har jeg stemt – naturligvis

Nei, de har ikke sittet på skolebenken i flere år, men de har en kunnskap og erfaring som i mine øyne burde bli mer verdsatt i samfunnet! I tillegg har vi mange dyktige barnehagelærere hos oss som har et overordna ansvar på avdelingen, men som inkluderer alle i et team. Jeg har jobbet på en avdeling der min pedagogiske leder har verdsatt den kompetansen vi faktisk innehar, det gjorde at jeg gledet meg til jobb hver dag!

Én ting skal være sikkert, vi trenger alle i et team, ikke bare barnehagelærere. Skal det ansettes flere barnehagelærere i barnehagen så er jeg spent på hvordan hverdagene til barna blir fremover, da de skal ha sin planleggingstid og lignende. Jeg tror ikke barnehagelærere vil sitte med en god følelse når de går hjem for dagen. De får bare mer og mer kontorjobb og mindre tid med barna.

Les også: Hva skal man velge?

At vi må øke grunnbemanning, det er vi enige om, men ikke bare barnehagelærere! Fagarbeidere og assistenter er mye verdt, de også! Mandag 11. september går vi til valgurnene. Stem på et parti som tar yrkesfagene på alvor.

Studenter dropper ut fordi de ikke har råd til å være i praksis

Manglende tilrettelegging for studenter i praksis gjør at mange dropper ut, advarer Marina Abrahamsen, i denne ukas hjertesak.

Hakke rå’ til noenting, når vi har bompengering?

Bompengeordningen er et usosialt tiltak som rammer de som allerede har minst, skriver ungdomsutvalget i Fagforbundet Rogaland i denne ukas hjertesak.

Kommunalt helsevesen misbruker penger

I 2017 brukte landets kommuner over en milliard kroner på vikarbyråer. Er dette riktig bruk av ressurser, spør Jørgen Aanerud i denne ukas hjertesak.

Verdensdagen for psykisk helse: Vær raus!

Vi kan være rause med oss selv, og med andre. Raushet smitter! skriver Line Mårvik Pettersen, på Verdensdagen for psykisk helse.

Charlotte Jonskås

Charlotte Jonskås er leder av ungdomsutvalget og seksjonsleder for seksjon kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet Telemark.

Charlotte.Jonskas@fagforbundet.no