Tåler vi fire nye år med borgerlig styre?

VALGNATTA: Partilederutspørring på Stortinget under gårsdagens valgnatt. Fra venstre: Trygve Slagsvold Vedum (SP), Jonas Gahr Støre (AP), statsminister Erna Solberg (H) og Siv Jensen (Frp) (Foto: Stortinget)

– Vi får fire nye år med mer av det samme; mer til dem som har mest og flere angrep på arbeidere, sier Christina Beck Jørgensen, leder av Fagforbundet Ung.

12.09.2017 av Martine Grymyr

I dag våknet vi opp til en skikkelig blå-blå tirsdag. De rødgrønne opposisjonspartiene tapte valget det ifølge ekspertene det skulle være umulig å ikke vinne.

Les også: 12 usosiale kutt fra Solberg-regjeringa

I dagene etter et valgnederlag pekes det fingre i alle retninger. Noen har skylda, noen må ta ansvaret for fiaskoen. Hva gikk galt, og hva kan vi gjøre bedre neste gang? Men kanskje like viktig er det å spørre; tåler vi fire nye år under en borgerlig regjering?

Flere angrep på arbeidere

– Fire nye år med blå-blå regjering betyr mer av det samme, sier Christina Beck Jørgensen, leder av Fagforbundet Ung.

– Jeg er redd for at det blir mer til de som har mest, på bekostning av de som har minst. Vi får en større dreining av samfunnet til fordel for de som i dag allerede har de største privilegiene. Det vil blir tøffere for de som har minst, de som i Høyres øyne må ta seg sammen og klatre på en stige som allerede har mista noen trinn, sier Jørgensen, og fortsetter:

– Tvangssammenslåing av kommunene vil fortsette i stor skala, Frp vil fjerne retten til tredagers egenmelding og det vil bli enda flere angrep på arbeidstakere. Jeg synes det er skummelt.

Les også: Disse sakene splitter fagbevegelsen og den blå-blå regjeringen

Takker de tillitsvalgte

Også Fagforbundets leder, Mette Nord, er skuffet over valgresultatet, men glad for at mange medlemmer av Fagforbundet har kommet inn på Stortinget.

Les også: Fagforbundet godt representert på Stortinget

– Jeg vil gjerne benytte anledningen til å takke medlemmer og tillitsvalgte for deres enorme innsats gjennom valgkampen, sier Nord, og får støtte av ungdomsleder Christina Beck Jørgensen.

– Det er veldig mange tillitsvalgte i Fagforbundet som virkelig har stått på under valgkampen.  De har vært ute med bobilene, vært på stemmerettspatrulje og vært på arbeidsplassbesøk. Det er også positivt at vi ser framgang blant flere av partiene på venstresida, og at høyresida tross alt er svekket. Nå gjelder å holde hodet kaldt og fortsette å kjempe, sier Jørgensen.

Kilde: valgresultat.no