– Ikke la høyresida avpolitisere fagbevegelsen

TORDENTALE: Han gikk av for 16 år siden, men tidligere LO-leder, Yngve Hågensen, holder fremdeles flammende innlegg på talerstolen. - Jeg pleier å legge fra meg klokka og heller følge med på datoen, spøkte Hågensen før han begynte. (Foto: Martine Grymyr)

Martin Kolberg og Yngve Hågensen frykter for framtida. På Fagforbundet Ungs leder- og nestledersamling tok de et knallhardt oppgjør med både høyre- og venstresida i norsk politikk.

13.09.2017 av Martine Grymyr

– Vanlige folk har to redskaper for å gjøre sin innflytelse gjeldende. Deltagelse ved valg og organisasjonkraft. Fagbevegelsens grunnleggende maktplattform er at dere samler dere og etablerer et maktforhold som er så sterkt at arbeidsgiver er nødt til å ta hensyn til dere. Vi må ta vare på vår plattform, og det krever at det enkelte medlem er aktivt.

Det sa Arbeiderpartiets Martin Kolberg, da han besøkte Fagforbundet Ungs leder- og nestledersamling i Drammen, sammen med tidligere LO-leder Yngve Hågensen.

TO BAUTAER: Yngve Hågensen (til venstre på scenen) og Martin Kolberg (t.h.) er to bautaer i norsk arbeiderbevegelse. I dag gjestet de Fagforbundet Ungs leder- og nestledersamling i Drammen. (Foto: Martine Grymyr)

Det var med en viss ærefrykt at samlingen tok imot de to bautaene i norsk arbeiderbevegelse. Hågensen kom for å snakke om LO's historie, og Kolberg for å snakke om den nåværende politiske situasjonen.

– Vi har det jævla bra i Norge, og det kommer vi til å ha samme hvem vi har i regjering. Men én av tingene vi må gjøre, er å huske historien. Når Norge hvert år blir kåret til verdens beste land å bo i, betyr ikke det at det alltid har vært sånn, eller at det alltid kommer til å være sånn. Da LO ble stifta i 1899 var Norge et av verdens fattigste land. Det var nød og fattigdom som preget landet. Vi mangla arbeid og vi mangla bolig, fortalte Hågensen.

Les også: Hva skal man velge?

Selv har han vært aktiv i fagbevegelsen i en mannsalder, og ledet LO mellom 1989 og 2001. Han la ikke skjul på at fagbevegelsen og politikk har nære bånd.

– Fagbevegelsen har alltid vært engasjert i politikk, helt fra starten av. Da de ble stiftet hadde LO tre visjoner: Arbeid, bolig og utdanning. Mantraet lød: gjør din plikt og krev din rett. Det var ikke nok å reise krav, man måtte også være med å legge til rette for de ambisjonene man hadde. For eksempel var vi med å etablere Statens lånekasse for utdanning i 1947, bare to år etter krigen. Var det riktig, når det fortsatt var så mange uløste oppgaver? Jeg vil mene at de norske velferdsordningene vi har i Norge i dag, var på plass lenge før vi fikk inn ei eneste oljekrone, sa Hågensen.

Hågensens tordentale

Selv om han gikk av som LO-leder for 16 år siden, er Hågensen fremdeles et fyrverkeri på talerstolen, og la ikke skjul på sin misnøye med den borgerlige regjeringa.

– I dag står 120 000 folk uten arbeid. Jeg kan ikke skylde på regjeringa vi har for at vi har høy arbeidsledighet. Men jeg kan skylde på dem for at de faen ikke gjør noe med det. Regjeringa har vært helt likegyldige hele veien, og snakka om at deres politikk over tid vil vise at det går bedre og bedre. De 120 000 som står uten jobb har ikke tid til å vente på det. Jeg må innrømme at jeg blir skikkelig forbanna, når jeg ser likegyldigheten regjeringa har til den situasjonen som 70 000 arbeidsledige ungdommer står i, sa Hågensen, og fortsatte:

– Vi må tenke på hvordan vi har bygget opp verdens beste land å bo i, og hva skal vi gjøre for å videreføre det? Nå driver man og river ned dette byggverket. Skal vi videreføre samfunnet, så må vi stå sammen om det. For å si det på norsk; alle skal med.

Kolberg er bekymret

– Jeg benytter enhver anledning til å snakke til den yngre generasjonen i fagbevegelsen. Det er liksom min generasjons oppgave nå, for å kunne forstå historien, åpnet Martin Kolberg.

68-åringen begynte sin politiske fartstid i AUF, han har vært kommunestyrerepresentant, organisasjonssekretær, statssekretær, partisekretær og parlamentarisk nestleder, og ble nettopp gjenvalgt som stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet.

Les også: Tåler vi fire nye år med borgerlig styre?

Kolberg er også trofast fagforeningsmann. Et av hans mest kjente sitater er fra Aps landsmøte i 2005, da han formante til delegatene at Arbeiderpartiets støttespillere er: «...fagbevegelsen, fagbevegelsen, fagbevegelsen».

– Fagbevegelsen er selve grunnstammen i organiseringen av at arbeidsfolk skal få sine rettigheter i arbeidslivet. Mange tror at dette er gammalmannssnakk, men dere som er unge kommer til å bli utsatt for lang mer press i arbeidslivet enn min generasjon. Ingen av de rettighetene vi har er vunnet for bestandig. De er kjempet fram gjennom en faglig og politisk kamp, og ingen skal tro at norske arbeidstakere i framtida ikke skal måtte stå med lua i hånda igjen, advarte Kolberg, og pekte på høyresidas konfliktfylte arbeidslivspolitikk.

VETERAN: AP-veteran og stortingsrepresentant Martin Kolberg hadde en klar oppfordring til ungdommen i Fagforbundet: Ikke la høyresida avpolitisere fagbevegelsen. (Foto: Martine Grymyr)

– Jeg våkner klokka halv fem om morran med et smell, for jeg veit hva som kommer. Jeg oser av bekymring for at vi ikke klarte å vippe Høyre og Frp ut av regjeringa. Hva er det som har skjedd, spurte Kolberg, og fortsatte:

– Har vi på grunn av materiell velstandsutvikling og flere tiår uten at noen har mista noen ting, kommet til det punkt at de som i politisk forstand kalles middelklasse, trekker seg tilbake fra fellesskapet? Er det blitt greit at vi får en viss forskjell på folk, så lenge vi ikke må betale mer skatt? Er det greit at 70.000 ungdommer står uten arbeid uten at noen bryr seg?

Det er ingen høyrebølge

Mandagens valgresultat satte utvilsomt en støkk i mange på den norske venstresida. De blå-blå partiene, Høyre og Frp, og samarbeidspartiene Krf og Venstre, sikret seg en knepen seier, og dermed også fire nye år med makta. Men Kolberg vil likevel ikke si det skyller noen høyrebølge over Norge.

– Det er ikke en høyrebølge, alle høyrepartiene er jo marginalisert. Spørsmålet er om vi har feila i å samle sentrum og venstre? Når så mange heller går og stemmer på Senterpartiet er det en reaksjon på venstresida. Og når SV og Rødt vokser, er det også en venstrereaksjon. Jeg mener at sosialdemokratiet bare må ha ett program: det er å ivareta arbeidsfolk, sa Kolberg, og forsikret:

– Dette er ganske kontroversielt sagt, men jeg er så gammel og tung i ræva at jeg bryr meg ikke.

Kolberg benyttet sine siste tilmålte minutter til å dele noen viktige oppfordringer til ungdommen:

– La dere aldri innbille at markedskreftene er nøytrale. Markedskreftene er høyresidas politiske våpen. Ikke la høyresida avpolitisere fagbevegelsen.