Rekordverving i valgkampen

Fagforbundet har turnert rundt med bobiler i valgkampen. Her er bobilen i Tysnes sammen med den lokale fagforeningen. F.v. Rolf Simonsen, Anna Sofie Valvatne Ekeland, Monica Jensen, Liv Eriksen Eide, og Ingrid Tysnes Stue. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Fagforbundets tillitsvalgte har lagt ned en enorm jobb i valgkampen. De har besøkt flere arbeidsplasser enn noen gang før og vervet rekordmange nye medlemmer.

15.09.2017 av Marianne Billing

De tre siste ukene av valgkampen fikk Fagforbundet 1268 nye medlemmer, noe som er minst tre ganger mer enn vanlig.

– Jeg er helt overbevist om at det handler om synlighet og tilstedeværelse i valgkampen, og at vi har tydelige standpunkter. Vi har vært på langt over tusen arbeidsplasser, kanskje så mange som 2000, sier nestleder i Fagforbundet, Odd Haldgeir Larsen, som må vente til evalueringen er ferdig før han får det endelige tallet.

I de fleste fylkene har de tillitsvalgte besøkt hver eneste kommune.

Takker de tillitsvalgte

– På vegne av ledelsen vil jeg takke alle de tillitsvalgte som har stilt opp. Noen har besøkt hundrevis av arbeidsplasser og snakket med flere tusen medlemmer, det er rett og slett imponerende, sier Larsen.

Nå mangler forbundet bare rundt 1100 medlemmer på å nå målet om 360 000.

Uavhengig - ikke nøytral

Fagforbundet får hver eneste valgkamp spørsmål om hvorfor vi driver politikk, og om vi ikke bør være politisk nøytrale.

– Vi er en arbeidstakerorganisasjon hvor den viktigste jobben vi gjør er å forhandle om lønn og forsvare opparbeidede rettigheter, men grunnen til at vi driver valgkamp er at vi er helt avhengig av å ha partier på Stortinget som støtter oss når det gjelder å trygge arbeidslivet og bevare arbeidsmiljøloven. Og det ville selvfølgelig blitt mye lettere hvis vi hadde fått en regjering som jobber med oss, ikke mot oss, sier Larsen.

Bobile tillitsvalgte

Hele 17 av 18 fylker har Fagforbundet hatt biler på veien. I seks fylker har forbundet hatt minst to biler og opptil fire patruljer ute de siste to ukene. I tillegg har ungdommen vært med LO i endel fylker. Mange av fylkene hatt tillitsvalgte på stand, på strategiske steder som foran rådhuset eller matbutikken.

Frikjøpt ungdom

Politisk nestleder og valgkampansvarlig i Akershus, Ivar Romundstad, har hatt en travel valgkamp. De tillitsvalgte har besøkt flere hundre arbeidsplasser. For å få til det har fylket har hentet inn hjelp fra ungdommen.

– Vi frikjøpte en ungdom på fulltid i fjorten dager som reiste rundt på arbeidsplassene sammen med andre tillitsvalgte, og oppfordret folk til å bruke stemmeretten. Samtidig har vi vervet, og det har fungert veldig bra. I tillegg har vi vært rundt med bobil i fire uker, og vært på enormt mange arbeidsplasser, flere enn noen gang. Noen arbeidsplasser og medlemmer har fått besøk av forbundet for første gang, forteller Romundstad.

Full dekning

Og i en kommune har medlemmene fått ekstra oppmerksomhet.

– I Aurskog Høland har vi vært innom absolutt hver eneste arbeidsplass hvor Fagforbundet har organisert folk. Det har vært veldig hyggelig å snakke med medlemmene, og vi har blitt så godt mottatt – helt overstrømmende, og ingen har vært negative, forteller Romundstad.