Gave til Forandringsfabrikken

Anika og Ingvill er tydelig fornøyde med gaven fra Fagforbundet

Anika og Ingvill er tydelig fornøyde med gaven fra Fagforbundet (Foto: Jan Lillehamre)

Tirsdag 17. oktober delte Fagforbundet ut et gavekort på 25 000 kr. Gaven gikk til organisasjonen Forandringsfabrikken for deres jobb med barn og unge.

17.10.2017 av Anders Bostad

- Shit ass! Dette er utrolig. Vi trenger all hjelp vi kan få for å forbedre vårt arbeid med barn og unge. Jeg vil gjerne få takke Fagforbundet for denne gaven, og lykke til med resten av Landsmøte deres, sier Anika fra Forandringsfabrikken på talerstolen etter å ha mottatt gavekortet.

De unge må lyttes til

Siden starten i 2004 har den frivillige og landsdekkende organisasjonen Forandringsfabrikken samlet inn barn og unges kunnskap på ulike felt. Forandringsfabrikkens grunntanke er at barn og unge har mye kunnskap om livet sitt, og at de er like mye verdt som voksne. De unge må bli trodd på og tatt på alvor.

Hundrevis av ungdommer deltar

Forandringsarbeidet er forankret i verdiene åpenhet, ydmykhet, medbestemmelse og kjærlighet. Nå deltar hvert år hundrevis av ungdommer på samlinger i regi av Forandringsfabrikken. De unge gir gode og svært viktige råd til skolen, NAV, barnevern, mottak av unge asylsøkere og psykisk helsevern.

Vil utvikle gode systemer

De inviteres til å dele erfaringer og gi råd til hvordan systemene for barn og unge kan bli bedre. Slik vil fagfolk og myndigheter kunne bruke de unges kunnskap, for å utvikle systemer som er gode for flest mulig barn og unge.