Superververen: - Verver overalt!

Det lover godt for framtida at det var en ungdomstillitsvalgt som stakk av med seieren i vervekonkurransen fram mot 360 000 medlemmer. Charlotte Jonskås har verva folk på butikken, på venninnekvelder, skoler - og arbeidsplassbesøk. Hvordan vervet hun 39 stykker på under ett år?

05.12.2017 av Ellisiv Solskinnsbakk

Konkurransen ble starta i desember i fjor, da var målet å bli 360 000 medlemmer til landsmøtet i oktober. Det gikk ikke, men en drøy måned senere er det i havn, og DAB-radioer går ut til de som har verva flest i denne perioden.

Helt på topp

– Jeg gjør jo bare jobben min, sier vinneren av vervekonkurransen, barne- og ungdomsarbeider Charlotte Jonskås.

Men når en mor ringer deg opp på kvelden for å melde inn dattera si, eller noen kommer bort til deg på butikken for å melde seg inn, har du kanskje gjort litt mer enn det, tenker OSS-redaksjonen. For hun må kunne kalles en kreativ verver, ungdomstillitsvalgt og leder for Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst i Telemark.

Resirkulerer vervepremier

Den som verver, blir belønnet. Barne- og ungdomsarbeideren fra Telemark har en helt egen måte å utnytte sine vervepremier på.

- Det hender vi lager konkurranser når vi er ute og verver. Jeg bruker vervepoengene til å bestille noe fra nettbutikken, og bruker det som premier. Det gir det lille ekstra - da kan potensielle medlemmer melde seg inn og kanskje vinne noe på kjøpet, forteller hun.

Men hvordan ble hun selv verva til Fagforbundet?

– Det var tidlig på 2000-tallet, Fagforbundet hadde ganske nylig blitt danna. Jeg var lærling og skulle begynne å jobbe i SFO. Første dagen på jobb kom det en tillitsvalgt og la blanketten på bordet foran meg, og sa klart og tydelig: På denne arbeidsplassen er alle medlemmer av Fagforbundet, forteller Jonskås.

Hva er ditt beste verveargument?

– Det kommer litt an på. Er jeg ute blant ungdom, for eksempel, er det ikke forsikringsordningene som slår hardest. De bor hjemme og tenker ikke så mye på det. Da forteller jeg om stipendordningen og om verdien av å stå sammen. Mange unge har en deltidsjobb, og da er det viktig å forklare at de med Fagforbundet har noen i ryggen hvis det skulle skje noe. Det handler om trygghet, sier hun.

Superververen er også nøye med å understreke ovenfor nye medlemmer at Fagforbundet ser dem i det yrket de har.

Hvem er alle de du har vervet i denne perioden?

– En del av dem er studenter, elever eller lærlinger, i tillegg til vanlige folk i arbeid. I Telemark har vi tradisjon for å dra på lærlingpatruljer i fagforbundsuka og det blir det alltid medlemmer av. I år har vi besøkt over 300 lærlinger! Vi er et veldig bra team her, som jobber bra og systematisk med verving.

Noen tips til andre som ønsker å verve?

– Tørre å spørre! Det er veldig få som sier nei hvis de blir spurt direkte og på en ordentlig måte.

Gratulerer til alle superververne som vant DAB-radioer:

Charlotte Jonskås er ikke alene om å være superverver, her er de som gikk til topps i utfordringen om å verve flest fra i desember 2016 og til vi nådde 360 000 medlemmer i november i år.

1. Charlotte Jonskås: 39 vervede

2. Silje Therese Solheim: 33 vervede

3. Maren Oddvang: 30 vervede

Stakk av med ekstrapremie

Da OSS tillitsvalgte sjekket statistikkene, var det en til verver som stakk seg ut - med 45 vervinger i november måned! Det er nestleder i Fagforbundet Mandal-Lindesnes, Anette Tellefsen Kristiansen, som sammen med andre i fagforeningen vervet 45 stykker på en måned.

En DAB-radio er dermed på vei til Mandal-Lindesnes også.

Besøker ALLE arbeidsplassene

Fagforeningen har et årshjul de følger slik at de får besøkt alle arbeidsplassene én til to ganger i året.
– Da har vi med oss innmeldingskuponger, og vi pleier alltid å legge igjen noen. Mange melder seg også inn elektronisk, sier Tellefsen.
Fagforeninga stiller på stand i fagforbundsuka, og 7. desember var de på plass foran rådhuset med gløgg og pepperkaker.

Hva er ditt beste verveargument?

– Forsikring! Når du blir med hos oss forsikrer du både huset og jobben. Også har vi mange hyggelige sosiale arrangementer i fagforeninga, sier Anette Tellefsen Kristiansen.

Som tillitsvalgt ute på arbeidsplassbesøk, kan det også være kjekt å ha tillitsvalgt-appen fra Fagforbundet i ryggen. Her finner du for eksempel en lettvint verveknapp.