Takk for at dere tar vare på tannhelsen vår!

20. mars er verdens tannhelsedag. Fagforbundet sender en hilsen til våre medlemmer som er tannleger, tannpleiere, tannhelsesekretærer og tannteknikere, som hver dag hjelper tusenvis av mennesker med å ta vare på og forbedre sin tannhelse.

20.03.2018 av Informasjonsavdelingen

Fagforbundet arbeider for at tannhelsesekretærer, tannpleiere, tannteknikere og tannleger skal ha skikkelige og trygge arbeidsvilkår.

Seier for de kvikksølvrammede

Til sammen 10 000 tannhelsesekretærer arbeidet med kvikksølv i perioden 1960-1990, og kan være utsatt for mulige helseplager. Fagforbundet bistår medlemmer som har vært eksponert med rådgivning og juridisk bistand og følger opp politisk i forhold til ansvarlig departement.

Gulating lagmannsrett har avsagt dom som slår fast at tannhelsesekretærer som har vært utsatt for kvikksølveksponering, har fått yrkessykdom. Dette er en viktig seier for Fagforbundet. Målet er at samtlige som har fått skader av kvikksølv, skal få godkjent dette som yrkesskade.

Tannhelse inn i egenandelsordningen!

Tannhelsetjenesten som helsetjeneste er i en særstilling i Norge. Mens andre helsetjenester er universelle og finansieres over offentlige budsjetter eller gjennom full eller delvis refundering fra folketrygden, gjelder ikke dette for tannhelsetjenesten. Det bidrar til at det for mange er lommeboka som avgjør om de kan ivareta egen tannhelse. Vi kan på ingen måte akseptere at ikke alle skal ha tilgang til nødvendig helsehjelp.

Fagforbundet arbeider derfor for at tannhelse skal inn under egenandelsordningen. I en undersøkelse utført av Sentio på vegne av Fagforbundet Ung, sier hele 8 av 10 nordmenn at de er villige til å betale mer skatt for å få billigere tannhelse. Fagforbundet Ungs kampanje har siden oppstarten i 2014 resultert i en rekke markeringer, underskriftskampanjer, faglige seminarer og møter med politikerne på Stortinget.

Kampanjesida «Tannhelse inn i egenandelsordningen» har i dag nær 110 000 følgere, som alle mener det samme: Tenna er en del av kroppen!