– Vi må ut og verve!

DISKUTERTE FAFO-RAPPORT: Fra venstre: konferansier og nestleder i Fagforbundet Ung, Victoria De Oliveira, Astrid Willa Eide Hoem fra AUF, Jørgen Aanerud, Yrkesfagambassadør i Oslo, Mats Monsen, leder av Fagforbundet Ung, og Frida Anine Hagen, leder av Elevorganisasjonen i Buskerud. (Foto: Maren Oddvang)

Ungdom kan for lite om arbeidslivets rettigheter og plikter. Dermed var tema satt for en sofaprat under Fagforbundet Ungs sommerkonferanse.

16.06.2018 av Maren Oddvang

Det er nylig gjort en undersøkelse av Fafo hvor ungdom har blitt spurt om arbeidslivets framtid.

På dag to av Fagforbundet Ungs sommerkonferanse samlet vi et kompetent knippe folk til en liten sofaprat om rapporten. Tilstede var Mats Monsen, leder av Fagforbundet Ung, Frida Anine Hagen, leder av Elevorganisasjonen i Buskerud, Jørgen Aanerud, Yrkesfagambassadør i Oslo, og Astrid Willa Eide Hoem fra AUF.

”Tror du fagforeningene består i styrke og makt?”

– Det er vanskelig å se inn i framtiden, vi ser at organisasjonsgraden går ned. Vi ser at ungdom kan for lite om arbeidslivet og om rettigheter og plikter. Før sto tillitsvalgte rett innenfor døra på arbeidsplassen og du fikk ikke gå inn før du hadde meldt deg inn i en fagforening. Da skulle alle bidra til at arbeidshverdagen ble bra. Den kulturen er ikke der lenger, sa Mats Monsen.

Han fikk støtte fra Frida Anine Hagen:

– Vi må få arbeidslivet mer inn i skolen, vi må bevisstgjøre ungdom, vi må få unge til å mene mer om deres framtid, sa Hagen.

Les også: Ny Fafo-rapport: Ungdom vil ha fast jobb!

Og panelet var enige i at det må fagbevegelsen gjøre noe med. Vi må ut å verve, vi må ut å formidle og vi må være mer synlig. Da vil kunnskapen øke og organisasjonsgraden vil øke, dermed vil makten til arbeidstakerne bli større. Kunnskap er makt!

– Det er ikke politikerne som skal bestemme alt om hvordan vår framtid skal se ut. Vi må rope høyere, oppfordret Astrid Willa Eide Hoem.

Elev organisasjonene jobber mest opp mot skolen, og innrømmer at de ikke har hatt så mye fokus på det å organisere seg. Men de mener det er viktig å rekruttere og at ungdommen bør engasjere seg i fagbevegelsen.

På spørsmål om arbeidslivet bør bli et eget fag i skolen, er de fire enige om at det er veien å gå. Vi må vise hva som er der ute, ungdom må få se hvilke muligheter de har.

Yrkesfagenes år

2018 er yrkesfagenes år og Fagforbundet er en stor forkjemper for at yrkesfag må mer opp og fram.

”Som leder av Elevorganisasjonen i Buskerud, hva tenker du om å få arbeidslivet inn i skolehverdagen?”

– I noen kommuner har de et skolefag som omhandler arbeidslivet, men det varierer fra kommune til kommune for hva det innebærer. I noen kommuner er det elevene som har ansvar for kantina, noen andre er med på en yrkesdag hvor de får delta og se de forskjellige linjene. Det er viktig rekruttering til yrkesfag. Det gjør skolehverdagen enklere og valget blir kanskje lettere å ta når du kommer dit, svarte Hagen.

I Fafo-rapporten kommer det fram at det er de unge med yrkesfaglig bakgrunn som i størst grad er fornøyd på arbeidsplassen når det kommer til sosialt miljø, yrkesvalg og kontroll over arbeidsoppgaver. Så hvorfor vil ikke flere utdanne seg til fagarbeider?

– Det er et skrekkscenario at man ikke får fast og hel stiling, man går inn i et yrke og er usikker på om du har nok vakter til å betale regningene, avsluttet Yrkesfagambassadør Jørgen Aanerud.