UHOLDBAR SITUASJON: At studenter, som i utgangspunktet har vanskelig for å få endene til å møtes, er nødt til å droppe ut fordi det blir for dyrt å gjennomføre praksisperioden, er helt uholdbart, skriver Marina Abrahamsen.

Foto: Zoe Zachary/Flickr

Studenter dropper ut fordi de ikke har råd til å være i praksis

Manglende tilrettelegging for studenter i praksis gjør at mange dropper ut, advarer Marina Abrahamsen, i denne ukas hjertesak.

Norge mangler sykepleiere. Per i dag mangler vi 5 900 sykepleiere og spesialsykepleiere, og tallet øker for hvert år. Samtidig er sykepleierutdanningen en med høyt frafall. Nylig gikk studenter ved Universitetet i Tromsø ut og slo alarm om at den manglende tilrettelegginga for studenter i praksis gjør at studenter dropper ut. Dette må forandres.

Dersom landets universiteter ønsker å vise samfunnsansvar for studentene er det nødvendig å ta grep for å bedre praksissituasjonen. Noen universiteter har kjempegode løsninger, som Nord Universitet, der studenter får dekket reise- og boutgifter for praksisperioden. Dessverre er imidlertid normalen at universitetene tilbyr lite eller ingen oppfølging og tilrettelegging for studenter i praksis. Dette må studentene ordne selv.

Å ha mye praksis i studieforløpet er en stor fordel, uansett studie. Det gir innblikk i hva yrket innebærer i praksis, og god kunnskap som studentene tar med seg videre. Løsningen på utfordringene kan derfor ikke være å kutte i hvor mye praksis studentene får, men heller sørge for å tilrettelegge bedre.

Se også: Fagforbundet Ung, for deg som er student

Som Nord Universitet, som gir tilskudd til reise- og hybelutgifter for studentene ved grunnskolelærerutdanning, førskolelærerutdanning, sykepleie, vernepleie og farmasi, for å nevne noen. Etter søknad får studentene tilskudd basert på semester. På denne måten viser Nord Universitet både at de er sitt samfunnsansvar bevisst og at de er villig til å gjøre konkrete grep for å bedre velferden til sine studenter.

At studenter, som i utgangspunktet har vanskelig for å få endene til å møtes, er nødt til å droppe ut fordi det blir for dyrt å gjennomføre praksisperioden, er helt uholdbart. Nå bør landets universiteter være sitt samfunnsansvar bevisst, og satse mer på å tilrettelegge for praksis slik at færre dropper ut.

Pensjon - Jeg er jo bare i 20-åra, hvorfor skal jeg tenke på det nå?

Du skal ikke jobbe evig. Hva skjer når arbeidslivet er over, spør Kristine K. H. Akselsen i denne ukas hjertesak.

Ja til eigenandelsordning for tannbehandling!

Vi kan ikkje akseptere at det skal vere mogleg å sjå på smilet til folk kor mykje, eller lite pengar dei har på kontoen, skriv Hilde Langøen Oen i denne vekas hjartesak.

Lyntog er fremtiden, og vi må satse nå

Et grønt skifte betyr færre biler og færre fly. Med lyntog kan du reise fra Stavanger til Oslo på kun 2-3 timer.

Studentlivet er ingen dans på røde roser

Kjære student. Det å studere kan være en drøm, men også et mareritt. Jeg vil lytte, og jeg håper alle universiteter, skoler, høyskoler og arbeidsplasser gjør det samme, skriver Fagforbundets studentkontakt i Trøndelag, Vilde Antonie Sundfær, i denne ukas hjertesak.

Marina Abrahamsen

Marina Abrahamsen er leder av ungdomsutvalget i Fagforbundet Troms.

Marina.Abrahamsen@fagforbundet.no