VIKTIG AVTALE: Mange arbeidstakere kjenner ikke fordelene ved å ha tariffavtale, skriver Ummu Aylin Cukurova i ukas hjertesak.

Foto: Chris-Håvard Berge/Flickr

Er det lovlig å jobbe for fem kroner i timen?

Ja, med unntak av i noen allmenngjorte yrker, sier ikke norsk lovverk noe om minstelønn i Norge. Derfor har vi tariffavtaler, skriver Ummu Aylin Cukurova i denne ukas hjertesak.

Det er med andre ord fullt lovlig å tjene fem kroner i timen. Det er også derfor Fagforbundet har kjempet frem en rekke tariffavtaler som påvirker ansattes hverdag og hele yrkeslivet, men det er ikke så mange som vet hva det er. Vi har sett mange medlemmer og ansatte som ikke ser nødvendigheten i å ha en tariffavtale.

Hva er en tariffavtale? Jo, det er en avtale mellom NHO (arbeidsgivers organisasjon) og Fagforbundet (arbeidstakers organisasjon), som handler om ansattes nåværende arbeidsforhold forhold, men også om fremtidige goder.

Fagforbundet synes ikke arbeidsmiljøloven ikke er god nok for de ansatte ute i bedriftene. Arbeidsmiljøloven kunne vi også godt tenke oss å endre hvis vi hadde vært politikere, men i stedet har vi politisk samarbeid med flere av de politiske partiene. Fagforbundet har selvfølgelig en stor politisk påvirkningskraft med de over 365 000 medlemmene våre, men per nå er den beste løsningen å danne tariffavtale.

I en tariffavtale har vi en tarifflønn (utdanning + ansiennitet) og den har en minstelønn. Den inneholder også noe om ansattes påvirkningskraft i bedriften, noe ikke arbeidsmiljøloven ikke sier så mye om.

Det er mange ansatte som tror de har en tariffavtale, når arbeidsgiver sier de følger tariffavtalen. Da har vi sett at arbeidsgiver følger det som er best for bedriften, og ikke for de ansatte. For eksempel når det gjelder pensjon eller feriepenger, ved at bedriften utbetaler feriepenger ut fra lovverket som er 10,2% istedenfor tariffavtalen som er 12%, fordi det er bedre for bedriftens økonomi.

Noen av det som skiller arbeidsmiljøloven fra en tariffavtale:

tariffavtaler.jpg

Pensjon - Jeg er jo bare i 20-åra, hvorfor skal jeg tenke på det nå?

Du skal ikke jobbe evig. Hva skjer når arbeidslivet er over, spør Kristine K. H. Akselsen i denne ukas hjertesak.

Ja til eigenandelsordning for tannbehandling!

Vi kan ikkje akseptere at det skal vere mogleg å sjå på smilet til folk kor mykje, eller lite pengar dei har på kontoen, skriv Hilde Langøen Oen i denne vekas hjartesak.

Lyntog er fremtiden, og vi må satse nå

Et grønt skifte betyr færre biler og færre fly. Med lyntog kan du reise fra Stavanger til Oslo på kun 2-3 timer.

Studentlivet er ingen dans på røde roser

Kjære student. Det å studere kan være en drøm, men også et mareritt. Jeg vil lytte, og jeg håper alle universiteter, skoler, høyskoler og arbeidsplasser gjør det samme, skriver Fagforbundets studentkontakt i Trøndelag, Vilde Antonie Sundfær, i denne ukas hjertesak.

Ummu Aylin Cukurova

Ummu Aylin Cukurova er leder av ungdomsutvalget i Fagforbundet Østfold.

ummu.aylin.cukurova@fagforbundet.no