VIKTIG AVTALE: Mange arbeidstakere kjenner ikke fordelene ved å ha tariffavtale, skriver Ummu Aylin Cukurova i ukas hjertesak.

Foto: Chris-Håvard Berge/Flickr

Er det lovlig å jobbe for fem kroner i timen?

Ja, med unntak av i noen allmenngjorte yrker, sier ikke norsk lovverk noe om minstelønn i Norge. Derfor har vi tariffavtaler, skriver Ummu Aylin Cukurova i denne ukas hjertesak.

Det er med andre ord fullt lovlig å tjene fem kroner i timen. Det er også derfor Fagforbundet har kjempet frem en rekke tariffavtaler som påvirker ansattes hverdag og hele yrkeslivet, men det er ikke så mange som vet hva det er. Vi har sett mange medlemmer og ansatte som ikke ser nødvendigheten i å ha en tariffavtale.

Hva er en tariffavtale? Jo, det er en avtale mellom NHO (arbeidsgivers organisasjon) og Fagforbundet (arbeidstakers organisasjon), som handler om ansattes nåværende arbeidsforhold forhold, men også om fremtidige goder.

Fagforbundet synes ikke arbeidsmiljøloven ikke er god nok for de ansatte ute i bedriftene. Arbeidsmiljøloven kunne vi også godt tenke oss å endre hvis vi hadde vært politikere, men i stedet har vi politisk samarbeid med flere av de politiske partiene. Fagforbundet har selvfølgelig en stor politisk påvirkningskraft med de over 365 000 medlemmene våre, men per nå er den beste løsningen å danne tariffavtale.

I en tariffavtale har vi en tarifflønn (utdanning + ansiennitet) og den har en minstelønn. Den inneholder også noe om ansattes påvirkningskraft i bedriften, noe ikke arbeidsmiljøloven ikke sier så mye om.

Det er mange ansatte som tror de har en tariffavtale, når arbeidsgiver sier de følger tariffavtalen. Da har vi sett at arbeidsgiver følger det som er best for bedriften, og ikke for de ansatte. For eksempel når det gjelder pensjon eller feriepenger, ved at bedriften utbetaler feriepenger ut fra lovverket som er 10,2% istedenfor tariffavtalen som er 12%, fordi det er bedre for bedriftens økonomi.

Noen av det som skiller arbeidsmiljøloven fra en tariffavtale:

tariffavtaler.jpg

Torbjørn Røe Isaksen håner fagarbeideren

Stortinget har skjerpet pedagognormen, og ønsker seg flere barnehagelærere. Men hva med de som «bare» vil være fagarbeider, spør Linn Flataune i denne ukas hjertesak.

Likestilling: Island er best, ingen protest!

Norge er ikke best på alt. Når det gjelder likestilling må vi se oss slått av Island, skriver Tina Paulsen Stenkløv i denne ukas hjertesak.

Bolig = velferd

Bolig er ved siden av arbeid, utdanning og helse, det viktigste for folks velferd. Dessverre er ikke muligheten til å eie egen bolig realistisk for mange unge, studenter og de uten rike foreldre, skriver ungdomstillitsvalgt Ida Renate Olsen.

Ummu Aylin Cukurova

Ummu Aylin Cukurova er leder av ungdomsutvalget i Fagforbundet Østfold.

ummu.aylin.cukurova@fagforbundet.no