LA HÅRET VÆRE: I solidaritet med frisørene ber jeg folk om å vise den respekten yrkesgruppen fortjener og lar håret være i fred til yrkesforbudet opphører, skriver Tina Paulsen Stenkløv.

Foto: Freepik.com

La håret gro og ønsk etterveksten velkommen

Torsdag 12. mars måtte alle frisørsalonger stenge på ubestemt tid. Hvor er yrkesstoltheten til mine kolleger, spør Tina Paulsen Stenkløv.

Landet er i en krise. I Norge har vi nå en nasjonal dugnad for å bli kvitt viruset COVID-19 pandemien. Vi har stengt skoler, barnehager, treningssentre, svømmehaller, barer og frisørsalonger, for å nevne noe. Torsdag 12. mars, med fire timers varsel, måtte alle frisørsalonger stenge på ubestemt tid, og med det fikk 16.000 frisører yrkesforbud. Fire uker senere sitter frisørene dessverre fortsatt hjemme og venter på at pandemien skal ta slutt. De venter på å kunne gå tilbake til salongene, kollegaene og kundene sine.

På sosiale medier tok det ikke mange timene før det poppet opp videoer av kjente og ukjente som sto med kjøkkensaksa klar for å klippe håret selv, samt hjemmebleking kjøpt fra nærmeste dagligvarebutikk. Frisører i det ganske land grøsser. I tillegg dukker det opp videoer og tutorials i nettaviser hvor faglærte frisører gladelig viser hvordan man kan klippe håret hjemmefra med kjøkkensaksa.

Det får meg som frisør til å lure på hvor i all verden yrkesstoltheten har tatt veien, eller om den noensinne har vært tilstede. Forsvant den idet muligheten til «fifteen minutes of fame» og noen «likes» på sosiale medier dukka opp? Nå vet jeg utmerket godt at en amatørklipp med kjøkkensaksa eller bleking kjøpt fra nærbutikken ikke vil måle seg med en behandling utført av en profesjonell frisør til tross for slike videoer. Frisøren i meg blir likevel skuffa, trist og forbanna.

Frisører er håndverkere med fire års utdanning. Vi sitter med stor kompetanse om hår, hodebunn, fargeteori og kjemisk behandling, for å nevne noe. Det er nettopp derfor det er fire års utdanning for å bli frisørsvenn. Du har kanskje fått deg en god latter av at noen venner har lagt ut bilde på Facebook av mislykkede forsøk med kjøkkensaksen, men frisører med hjerte for faget vil nok kanskje ikke synes dette er like gøy.

Som en lavtlønnet yrkesgruppe er det ikke spesielt morsomt når det kommer kunde etter kunde med skamklipt hår, oransje ettervekst og grønne tupper i det salongene åpner igjen. I stedet for å kunne behandle flere kunder når salongene åpner igjen, må frisørene heller bruke lang og lite lønnsom tid på færre kunder for å rette opp etter kjøkkensaksa, samt redde skadet hår fra blant annet hjemmebleking.

I solidaritet med frisørene ber jeg folk om å vise den respekten yrkesgruppen fortjener og lar håret være i fred til yrkesforbudet opphører. Fargekjemi, fargeteori og klipping av hår er ikke en lek når det kommer til å få et godt og profesjonelt resultat. Heller tvert imot. La håret gro og ønsk etterveksten velkommen. La de profesjonelle frisørene som fortsatt har yrkesstoltheten i behold ta seg av håret ditt så fort denne pandemien er over! Alle frisørhjerter gleder seg!

Lyntog er fremtiden, og vi må satse nå

Et grønt skifte betyr færre biler og færre fly. Med lyntog kan du reise fra Stavanger til Oslo på kun 2-3 timer.

Studentlivet er ingen dans på røde roser

Kjære student. Det å studere kan være en drøm, men også et mareritt. Jeg vil lytte, og jeg håper alle universiteter, skoler, høyskoler og arbeidsplasser gjør det samme, skriver Fagforbundets studentkontakt i Trøndelag, Vilde Antonie Sundfær, i denne ukas hjertesak.

Heltid er viktig, også for unge

Heltid burde vært en selvfølge – deltid et valg, skriver Marthe Emilie Alterskjær i denne ukas hjertesak.

Velferdsstatens revansj

Koronakrisen har vist oss hvor viktig velferdsstaten er, men fortsatt er det krefter på høyresiden som vil bygge den ned, skriver Erik Bjønness-Hansen og Marina Abrahamsen i denne ukas hjertesak.

Tina Paulsen Stenkløv

Tina Paulsen Stenkløv er frisør, hun sitter i Fagforbundet sentrale ungdomsutvalg og er leder av yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet Trøndelag.

tina.stenklov@fagforbundet.no