HASTER FOR STUDENTENE: Lina Kane (t.v.) og Marta Hofsøy er begge ungdomstillitsvalgte i Fagforbundet Tromsø. I denne ukas hjertesak skriver de at det haster å få på plass en bedre løsning for studenter under koronakrisen.

Foto: Fagforbundet

Fagforbundet Tromsø krever dagpenger for studenter

I disse dager ser vi flere kompensasjonsordninger for de som rammes av koronapandemien. Mens flere får dekket store deler av inntekten sin, står studentene og ser på at deltidsjobbene og sommerjobbene deres forsvinner.

I disse dager ser vi mange eksempler på gode løsninger for noen av dem som får kjenne på konsekvensene av pandemien. Blant eksemplene er den såkalte «studentpakken» som ble lagt frem av regjeringa 26. mars. Her åpnes det for at permitterte studenter som sin eneste økonomiske kompensasjon for bortfalt inntekt skal få mulighet til å ta opp ekstra lån gjennom lånekassen.

Etter krass kritikk ble ordninga justert slik at 35 % av lånet vil omgjøres til stipend. Det er likevel langt fra godt nok.

Nesten 70 prosent av norske studenter jobber ved siden av studiet. Studiestipendet er ikke tilstrekkelig for å dekke utgifter til husleie, mat, strøm og andre løpende utgifter.
Mange av studentene har allerede fått beskjed om at sommerjobber de har blitt lovet blir trukket tilbake. De står dermed fullstendig på bar bakke når det i juli måned ikke kommer noen utbetalinger fra Lånekassen.

Studenter i deltidsjobb har bidratt til fellesskapet med skattbar inntekt på lik linje med sine kolleger. Likevel faller studenter utenfor permitteringsregelverket og står uten det samme sikkerhetsnettet. Ingen andre grupper i samfunnet blir tilbudt lån som kompensasjon for bortfalt inntekt. Det bør heller ikke være løsningen for landets studenter.

Vi er bekymret for at mange studenter kan ende opp med å falle fra av studier som er viktige for fremtidas Norge. Dette er ingen tjent med. Fagforbundet Tromsø krever en forbedret studentpakke, som gir studentene rett til dagpenger på lik linje med andre arbeidstakere.

Ikke ta fremtiden vår for gitt, vi krever dagpenger for studenter!

Studentlivet er ingen dans på røde roser

Kjære student. Det å studere kan være en drøm, men også et mareritt. Jeg vil lytte, og jeg håper alle universiteter, skoler, høyskoler og arbeidsplasser gjør det samme, skriver Fagforbundets studentkontakt i Trøndelag, Vilde Antonie Sundfær, i denne ukas hjertesak.

Heltid er viktig, også for unge

Heltid burde vært en selvfølge – deltid et valg, skriver Marthe Emilie Alterskjær i denne ukas hjertesak.

Velferdsstatens revansj

Koronakrisen har vist oss hvor viktig velferdsstaten er, men fortsatt er det krefter på høyresiden som vil bygge den ned, skriver Erik Bjønness-Hansen og Marina Abrahamsen i denne ukas hjertesak.

Linda F. Kane og Marta Hofsøy

Linda F. Kane er ungdomstillitsvalgt i Tromsø kommune, og Marta Hofsøy er medlem av ungdomsutvalget.

Marina.Abrahamsen@fagforbundet.no