ORGANISER DEG: Pandemi eller ei, skal vi beholde velferdsstaten må vi stå samlet. Ungdom, organiser deg!

Foto: Mostphotos

Ungdom – organiser deg!

Pandemi eller ei, velferdsstaten er viktig for alle, skriver Linn Flataune i denne ukas hjertesak.

I mars ble Norge stengt, sammen med flere andre land. Avisene holdt oss oppdatert på smittetall, og informasjon fra Folkehelseinstituttet og regjeringen. Det ble viktigere enn noen gang å forhindre smitte. Ikke kunne man dra på ferietur til utlandet uten å havne i karantene, eller gi en klem til besteforeldre på helsesentrene. Hjemmeskole for elevene ble tatt i bruk, samtidig som alle som kunne jobbe hjemmefra gjorde det.

Flere arbeidsgivere måtte slå seg konkurs, eller permittere sine ansatte. Dette førte til mer usikkerhet rundt hver enkelt sin økonomi. Hvordan skulle man få hjulene til å gå rundt med husleie, lån, bil, barn og det å faktisk kunne ha mat på bordet hver dag?

Det sies at det er trygt å bo i Norge, og velferdsstaten som har blitt kjempet fram i flere år før oss bør ikke bli tatt for gitt. Den gir oss mulighet for å få nødvendig helsehjelp, og hjelp når vi faller utenfor arbeidslivet. Det at vi midt under en pandemi som stengte hele verden fortsatt kunne få tilstrekkelig helsehjelp var gull verdt for mange. Og de som ikke hadde en arbeidsplass å gå til på grunn av pandemien kunne få økonomisk støtte.

Velferdsstaten er bra, men den blir stadig truet av innskrenkninger, kutt, privatisering eller pandemi. Dette viser at vi må fortsette å kjempe, slik at velferdsgodene våre – som helsehjelp og økonomisk trygghet, skal være tilgjengelig for alle!

Pandemien viste at Norges befolkning kan stå sammen, og sammen har vi forsøkt så godt vi kan å forhindre smittespredning. Kanskje kan vi si at vi ikke hadde noe annet valg, siden samfunnet vårt brått ble nedstengt. Sammen heiet vi fram de som sto igjen på arbeidsplassene, som utsatte seg selv for smitte. Disse samfunnskritiske yrkene som vi kjenner godt til.

Det å være fagorganisert viser seg gang på gang å være lurt, og ved å være medlem i et forbund forsikrer man arbeidslivet sitt. Man får hjelp om man trenger det, uavhengig om man er lærling, elev, student eller ung i arbeidslivet. I Norge har vi organisasjonsfrihet, noe dessverre mange velger å ikke gjøre.

Pandemi eller ei, skal vi beholde velferdsstaten må vi stå samlet. Ungdom, organiser deg. Det forsikrer arbeidslivet og framtiden vår!

22. juli: 10 år med kamp

Tiåret etter terrorangrepet 22. juli 2011 har vært preget av kampen mot ekstreme holdninger, mot hat og for ytringsfrihet, likeverd og samhold, skriver Vilde Antonie Sundfær, Linn Flataune, Lisa-Mari Kildal og Lill-Beate Eidshaug.

Min kropp, min helse, mitt valg

For noen går timen hos jordmor fort fra glede til bekymring. Men jeg er glad for at jeg selv får bestemme veien videre, skriver Marthe Drabløslid Hjelle i denne ukas hjertesak.

Deltid er ikke rekrutterende

Norge trenger helsefagarbeidere, men hvem vil utdanne seg til 19 prosent fast stilling, spør AnnIren Moen i denne ukas hjertesak.

Helsefagarbeider – og stolt av jobben min!

Ja, jeg tørker rumper, men det er bare en brøkdel av hva jeg gjør. Jobben min er å gi næring, omsorg og kjærlighet, skriver Isabell J. Johansen Myrli i denne ukas hjertesak.

Linn Flataune

Linn Flataune er leder av ungdomsutvalget i Fagforbundet Trøndelag.

linn.flataune@fagforbundet.no