Foto: Mostphotos/Fagforbundet

1. mai: I kamp for våre medlemmer

Det er arbeidernes internasjonale kampdag. Gratulerer med dagen, kamerater! Nå er det våre medlemmer sin tur, skriver leder av Fagforbundet Ung, Mats Monsen.

I dag er arbeiderens kampdag, og vi skal bruke denne dagen til å sette fokus på de viktigste kamper for våre medlemmer. I år føles dagen ekstra viktig, fordi vi står midt i en krise, og veien videre vil avgjøre mye for våre medlemmer.

Mange er slitne etter å stått på i en pandemi som det er vanskelig å se noen ende på, mange er permitterte og rekordmange står uten arbeid. Det er mye som skal bygges opp, og vi har en lang vei å gå. Men vi vet også hva vi trenger å gjøre.

Vi trenger annerkjennelse av de ansatte som har holdt Norge i gang under pandemien. Vi krever bedre lønninger og hele, faste stillinger på arbeidsplassene. Det burde ikke være for mye å forlange. Men vi trenger også å se viktigheten av å ha sosiale ordninger som utjevner forskjeller, som hjelper familier ut av fattigdom og som får folket i arbeid.

Pandemien har vist oss hvor viktig det er med universelle velferdsordninger, hvor størrelsen på lommeboken din ikke avgjøre om du får hjelp eller om du står alene. Samtidig ser vi at penger som skulle gått til bedre velferdstjenester for pasienten og gode arbeidsvilkår for den ansatte, forsvinner i lomma til private eiere og investorer. Nå er det nok med høyrepartienes profitt- og privatiseringsjag, vi vil heller bygge ut og forbedre velferdstjenester i offentlig regi. Da sikrer vi både kontroll over våre felles velferdstjenester, og vi sørger for at våre skattepenger går til vår velferd.

Vi er ferdig med lønnsforhandlinger med NHO, en av de største arbeidsgiverorganisasjonene i Norge. De representerer store deler av sjefene i Norge. Og da vår LO-leder Peggy la fram resultatet fra forhandlingene så var det forståelig at man til slutt landet på et kompromiss. Men det er verdt å merke seg hva NHOs mål var i dagene før forhandlingene startet. Midt i en pandemien, så skulle de ansatte få reallønnsnedgang.  Det er skremmende at en arbeidsgiver kan foreslå noe slikt ovenfor de som har holdt bedriftene og landet i gang.

Samtidig har vi en arbeidsfiendtlig regjering som motvillig har blitt tvunget av Stortinget til å betale ut feriepenger og innføre bedre permisjonsordninger for folk. Det var ingen selvfølge at de gjorde dette, men takket være stort press fra partier og organisasjoner som står på arbeidsfolkets side. De sparer ikke på gode ord, men man kan ikke forvente noe mer enn en klapp på skulderen. Pengene skal gå til de rike i form av skattekutt.

1. mai er arbeiderenes dag. Den dagen bruker vi til å markere viktige seire, men også kamper vi må kjempe. I år skal vi kjempe for at de som har stått i frontlinjen, de som har stått opp hver dag og møtt opp på jobb for å holde Norge i gang. De fortjener mer enn bare fine ord og klapp på skulderen. De fortjener økt kjøpekraft og hele, faste stillinger.

Vi i Fagforbundet Ung har flere krav til høstens stortingsvalg, og vi vet også at skal vi ha noen håp om å bli hørt, så trenger vi en ny rødgrønn regjering.

Vi krever:
1.    Hele faste stillinger
2.    Profittfri velferd i egenregi
3.    Sosial boligpolitikk
4.    Rett til læreplass
5.    Tannhelse inn i egenandelsordningen

Gratulerer med dagen. Nå er det våre medlemmer sin tur!

Livet under og etter pandemien

10. oktober er verdensdagen for psykisk helse: Vær oppmerksom. Vær til stede. Følg opp, skriver Maren Oddvang i denne ukas hjertesak.

«Alle får barnetrygd»

Alle - bortsett fra de som trenger det aller mest, skriver Jeanette Lea Romslo i denne ukas hjertesak.

Ikke råd til egen bolig med deltid

Unge oppfordres til å utdanne seg innen helsefag, men ute i arbeidslivet får de stort sett bare deltidsstillinger. Det er ikke mulig å kjøpe seg bolig med en 34% stilling, skriver Alexander Liane, i denne ukas hjertsak.

22. juli: 10 år med kamp

Tiåret etter terrorangrepet 22. juli 2011 har vært preget av kampen mot ekstreme holdninger, mot hat og for ytringsfrihet, likeverd og samhold, skriver Vilde Antonie Sundfær, Linn Flataune, Lisa-Mari Kildal og Lill-Beate Eidshaug.

Mats Monsen

Mats Monsen er leder av Fagforbundet Ung.

mats.monsen@fagforbundet.no