Foto: Julian G. Albert

Heldiggrisen Norge

Nå er det få uker igjen av valgkampen. Vi skal bestemme hvem som skal styre Norge de neste fire årene, hvem som skal legge grunnsteinene for morgendagen.

Marianne Wilhelmsen, generalsekretær AUF.
 Foto: Arbeiderpartiet.

Ti tusen meter over vakre Nordland etter ei valgkamphelg i Troms befinner jeg meg når jeg nå begynner på mitt innlegg til Fagforbundet Ungdoms nettsider. Symbolikken blir så åpenbar at jeg slår til og påberoper meg retten til å dele av mitt overblikk.

Vi sier ofte at vi er heldige som bor i Norge. Selvfølgelig er vi det. Men jeg mener det er Norge som er heldig som har oss. Når vi er i det store utland skryter vi kanskje litt av fjordene og midnattsola ja, – men jeg vil tippe at de aller fleste av oss skryter av samfunnet vårt. At vi har funnet olje, og ikke bare bruker opp pensjonsfondet, men sparer til generasjoner som kommer etter oss. At vi har Europas laveste arbeidsledighet og sterke fagforeninger som sikrer et anstendig arbeidsliv.

Vi skryter av at vi er på likestillingstoppen, at vi har et sikkerhetsnett dersom vi skulle bli syke eller miste jobben, at barna våre går i barnehage med makspris eller på en god og gratis fellesskole. Og selv om vi ikke nødvendigvis skryter av det, så tipper jeg vi nordmenn er mektig stolte over at vi bor i et land som evner å se ut over landegrensene, som deler med verdens fattigste og som legger mye arbeid ned i kampen for rettferdighet i flere av verdens konflikter.

Det handler ikke om flaks. Det er politiske prioriteringer – og Arbeiderpartiet og arbeiderbevegelsen har stått på barrikadene for dette samfunnet. Ofte i kamp mot høyresiden.

Det er vi, folket, som skaper det Norge vi er så stolt av. Og særlig gjør vi det 9. september når vi bruker stemmeretten på de politikerne vi ønsker skal bygge videre på det som allerede er. Det som vi er så stolte av. Selv om det er stor enighet blant partiene om at vi skal ha en velferdsstat, er det ikke gitt at ønsket om dens styrke og rekkevidde er det samme. Noen vil ikke bare bygge, men også rive.

Det er viktig at du stemmer, men også viktig hva du stemmer. Du skaper Norge.

Flyet mitt går inn for landing i Oslo nå. Jeg tar dette ned noen hakk og avslutter med en så konkret anmodning som jeg klarer: Jeg håper inderlig at du stemmer Arbeiderpartiet ved årets valg. We´ll make you proud!

Månedens skribent

Hver måned inviterer vi politisk engasjert ungdom til å skrive om saker de brenner for. Les flere av månedens skribenter her.