Elin Veimo, Fagforbundets Arbeidsutvalg.

Foto: Martine Grymyr

- Valgresultatet vil få store konsekvenser

Arbeidsutvalgets Elin Veimo og AUF-leder Eskil Pedersen la fram kampstrategiene da de snakket til ungdomskonferansen.

- Vi vet fremdeles ikke hva slags regjering vi får, men det som er helt sikkert er at det blir en regjering som er dominert av Høyre og FrP, og det lover ikke godt for oss, sa Elin Veimo fra Fagforbundets Arbeidsutvalg.

Torsdag snakket hun til forsamlingen under Fagforbundet Ungdoms landskonferanse på Økern i Oslo. Hun var opptatt av framtiden med den nye borgerlige regjeringen bak roret.

Arbeiderne betaler prisen

- For første gang har vi et høyreekstremt parti på regjeringsplass i Norge, sa Veimo, og fortsatte:

- Høyresida er sultne på å komme i gang med å endre Norge i en ny retning. I valgkampen har de kommet med lovnader om å innføre massiv privatisering og konkurranseutsetting, og det tror vi på. Da er det skole og helsevesen som står øverst på lista, og det er våre medlemmer som vil betale prisen.

Veimo satte også spørsmålstegn ved hvordan den blå regjeringen skal kunne senke skattene, og samtidig opprettholde velferdsstaten.

Viktig å rekruttere

Etter å ha malt et nokså dystert bilde av framtiden, kunne likevel Veimo legge fram forbundets kampstrategi.

- Vi må forberede oss på det verste, bygge kompetanse og alliere oss i kampen mot den politikken en borgerlig regjering vil føre. Vi må beholde nåværende og rekruttere nye medlemmer, og da er ungdommene en viktig ingrediens. Slik skal vi nå målet vårt om å være et forbund hvor medlemmene skal kunne være fra de starter forbundstida si til de slutter, oppfordret Veimo.

Erkjente nederlaget

På plass på ungdomskonferansen var også AUF-leder Eskil Pedersen, som i likhet med Veimo lot det ferske stortingsvalget stå i fokus.

- Vi tapte valge og vi tapte regjeringsmakta. Men jeg har også tenkt å vinne om fire år, og første skritt er faktisk å erkjenne nederlaget. Så må vi bygge nye, sterke allianser, og fornye politikken vår, sa Pedersen, og fortsatte:

- Jeg tror samtidig det er viktig å minne oss selv på alt vi har fått til de siste åtte årene. Vi har forandret Norge dag for dag, men det er fortsatt mye som gjenstår.

Lover å protestere

AUF-lederen tror det var mangelen på en tydelig kampsak og for lave ambisjoner som gjorde at valgseieren glapp for de rødgrønne. Nå skal det bli slutt på beskjedenheten.

- Vi skal være en tydelig opposisjon fra første dag. Det kommer til å være mange saker vi vil være uenige med regjeringen i, og da kommer vi til å protestere, lovte Pedersen.

Han er optimistisk, tross valgnederlaget.

- Nå har vi fire år på å lage ny politikk og rekrutettere nye medlemmer. På den måten kan vi sikre reell frihet og solidaritet.