Vest-Sahara: okkupert og plyndret

I denne leiren i Algerie har tusenvis av Sahrawi-flyktninger fra Vest-Sahara holdt til i over 30 år. (Foto: EU Humanitarian Aid and Civil Protection)

Vest-Sahara er velsignet med store naturressurser, men folket i Vest-Sahara skulle kanskje ønske landet hadde vært dem foruten.

16.10.2013 av Christina Beck Jørgensen

Vest-Sahara regnes av FN som Afrikas siste koloni. Siden 1975 har deler av territoriet vært okkupert av Marokko, mens 160 000 saharawier har blitt tvunget til et liv i eksil i flyktningleirer i Algerie. De er totalt avhengige av nødhjelp, men hjelpen kommer oftest i siste liten, noen ganger for sent. Norske forskere har dokumentert at barn og gravide kvinner er særlig utsatt for feilernæring.

Vest-Sahara er i dag delt av en 2200 km minebelagt mur som den marokkanske hæren har bygget og dermed splitter landet i to. Muren er tre ganger lengre enn muren i Palestina og er beskyttet av tusenvis av marokkanske soldater.

Store ressurser

Et hovedproblem for Vest-Saharas folk er de enorme naturressursene i territoriet. FN har sagt det er folkerettsstridig å hente ut naturressurser der uten saharawienes samtykke. Likevel har norske rederier, oljeserviceselskaper og fiskeribedrifter vært tungt involvert.

Selskapet som er tyngst involvert er det franske oljeselskapet Total, som har lisenser med Marokko for offshore oljeleting. Totals arbeid er direkte i strid med en rettslig vurdering fra FN. I år har Fagforbundet bistått arbeidet til Støttekomiteen for Vest-Sahara med å starte opp en internasjonal kampanje mot det franske oljeselskapet.

Les en rapporten utgitt i august med Fagforbundet-støtte: Western Sahara Resource Watch.

Saharawier som protesterer mot den marokkanske okkupasjonen og plyndringen av landet kan bli utsatt for alvorlige overgrep av myndighetene. Generalsekretæren i en saharawisk organisasjon som overvåker plyndringen ble i våres dømt til livstid i en marokkansk militær domstol.

Jordbruket vokser fram

En ny bransje som har nå vokst fram i de okkuperte områdene: jordbruksindustrien. En av de største aktørene er den marokkanske kongens personlige jordbruksselskap. Bransjen sysselsetter nå flere tusen bosettere på okkupert mark.

I oktober kom marokkanske tomater for salg i norske butikker. Det er betydelig risiko for at disse tomatene dyrkes i okkuperte Vest-Sahara, til tross for at de er merket som marokkanske.

Uetisk eksport

Når Marokko handler med andre land, sørger de også for å eksportere varer laget i Vest-Sahara. Uten å vite det, kan norske forbrukere dermed kjøpe grønnsaker fra Vest-Sahara, til tross for at varene uskyldig er merket ”Marokko”. Varene det gjelder er særlig tomater, men også meloner og agurker. En lang rekke fiskeriprodukter feilmerkes på samme måte.

I 2009 stanset butikkjeden Coop den uetiske importen etter at det ble kjent at tomater i butikkhyllene kom fra Vest-Sahara. Likevel er det ikke sikkert at marokkanske produkter i norske butikkhyller egentlig er fra Marokko.

Kunden har rett til å være informert om produkter de kjøper. Hvis varer fra Vest-Sahara blir feilmerket som marokkanske, blir kunden feilinformert. Dette ødelegger forbrukerens mulighet til å ta en informert beslutning om å kjøpe tomatene eller ikke. Og det vil støtte opp under den brutale okkupasjonen av Afrikas siste koloni.

Vil du vite mer?: Støttekomiteen for Vest-Sahara.