Foto: Kjell Jøran Hansen

Faste og hele stillinger

At dette er min hjertesak er fordi jeg selv har gått på tre måneders kontrakter og kjent på frustrasjonen og usikkerheten det medfører.

For det å gå i midlertidig stilling fører med seg mye usikkerhet, spesielt når det nærmer seg slutten på de tre månedene, med tanke på om den kontrakten fornyes. Og hvis ikke den blir fornyet så hva gjør jeg da? Jeg for min del hadde faste utgifter som hus, bil, mat, telefon, tv/Internett. Noen ser på disse tingene som en selvfølge, men hvis du er alene og ikke har fast inntekt så er det virkelig ingen selvfølge.

Flest kvinner

Det er flest kvinner som er i midlertidige og små stillinger. Mannsdominerte yrker har enten 100 % fast jobb eller så har de ikke jobb. Mens i kvinnedominerte yrker er det mye små og midlertidige stillinger.
Man kan ikke planlegge store utgifter i framtiden, som reise, handling eller investeringer. Fordi man ikke vet om man har penger til å betale for det.

Jeg var heldig og hadde 90 % stilling i tre og tre måneder, men ikke alle er like heldige, for noen har bare 15, kanskje 20 % stilling. Dette medfører enda mer frustrasjon fordi man ikke vet fra måned til måned hvor mye man får i lønn. Så da må man i tillegg jakte på ekstravakter for å få litt mer i lønn neste måned. Da må man si ja til å jobbe ekstra hver gang det er ledige vakter, og mange ganger har man planlagt andre ting, men så ringes det om man kan jobbe og da må man bare si ja til jobben og prioritere vekk andre ting.

Hele og faste stillinger henger sammen, men det nytter ikke å ha fast stilling hvis stillingsprosenten er på 15-20.

Tenk å ikke ha råd til å bo for seg selv når man ønsker det.
Tenk å ikke ha råd til å ha bil hvis du bor i distriktet å er avhengig av det for å komme deg på jobb
Tenk å ikke ha råd til å kunne se på tv, eller ha Internett.
Tenk å ikke ha råd til nok mat i en måned.
Tenk å ikke har råd til strøm.
Tenk å ikke ha råd til telefon

Disse tingene er ikke en selvfølge!

Vi må kjempe enda hardere

Det er jo ikke slik at alle kan planlegge når de skal få barn. Hvis man skal ha en liten og midlertidig stilling og så får barn, da er man avhengig av å ha en partner som betaler mange faste utgifter for familien.
Tenk for en dårlig følelse dette gir til de som er i den situasjon.

Når jeg har lest at den nye regjeringen vil åpne for å øke bruken av midlertidige stillinger så vet jeg at vi må kjempe enda hardere for faste og hele stillinger.
Det er mer enn nok små og midlertidige stillinger som det er!

Lene Solberg
Ungdomstillitsvalgt, Fagforbundet Troms

Livet under og etter pandemien

10. oktober er verdensdagen for psykisk helse: Vær oppmerksom. Vær til stede. Følg opp, skriver Maren Oddvang i denne ukas hjertesak.

«Alle får barnetrygd»

Alle - bortsett fra de som trenger det aller mest, skriver Jeanette Lea Romslo i denne ukas hjertesak.

Ikke råd til egen bolig med deltid

Unge oppfordres til å utdanne seg innen helsefag, men ute i arbeidslivet får de stort sett bare deltidsstillinger. Det er ikke mulig å kjøpe seg bolig med en 34% stilling, skriver Alexander Liane, i denne ukas hjertsak.

22. juli: 10 år med kamp

Tiåret etter terrorangrepet 22. juli 2011 har vært preget av kampen mot ekstreme holdninger, mot hat og for ytringsfrihet, likeverd og samhold, skriver Vilde Antonie Sundfær, Linn Flataune, Lisa-Mari Kildal og Lill-Beate Eidshaug.