Trivsel på plakaten

Over 220 elever møtte opp da Fagforbundet Ungdom og våre samarbeidspartnere inviterte til fagdag om psykisk helse i Bergen.

Tirsdag 26.november hadde vi en fagdag med navnet Mentaldetektor, i Grieghallen i Bergen.

Dagen var et samarbeid med Rådet for psykisk helse og Venn1 med fokus på mental helse for elever i videregående opplærling, og over 220 elever i alderen 16 til 18 år deltok. Målet med denne fagdagen var å få et større og mer positivt fokus på det som handler om mental helse.

Les også: Er du en mentaldetektor?

Det er fortsatt tabu å snakke om dette, selv i 2013. Og jeg mener at dette kan være en av årsakene til at 16 % av elevene faller fra videregående opplæring i Hordaland. Elever synes det er et vanskelig tema, og det er enklere å slutte på skolen enn å snakke om det å få tilrettelagt skolehverdagen, slik at utdanningen kan bli enklere for dem å takle.

Etter innledning fra Frida Johansen fra Rådet for psykiske helse og Rune Breisnes fra Fagforbundet Ungdom hadde vi et organisasjonstorg, der var Landsforeningen for lesbiske og homofile, Rådgivning for spiseforstyrrelse, Rådet for psykiske helse og Fagforbundet. Elevene kunne ta selv ta kontakt med organisasjonene og høre om deres arbeid med mental helse og unge.

Jeg er godt fornøyd med gjennomføring, både når det gjelder innledere og antall deltakere på fagdagen.