Når jeg blir stor vil jeg bli...

(Foto: Fylkestinget Nord-Trøndelag)

Takket være Rygge kommune fikk jeg bli det jeg ville, skriver ungdomstillitsvalgt Stine Kristiansen fra Østfold i ukas hjertesak.

21.01.2014 av Stine Kristiansen

Jeg synes selv jeg har verdens beste jobb. Jeg er barne- og ungdomsarbeider og jobber i barnehage. Jeg hadde planen klar fra ungdomsskolen for hvordan de neste årene skulle se ut.

Stine Kristiansen er ungdomstillitsvalgt i Fagforbundet Østfold.
Foto: Privat

Jeg kom inn på det jeg ville på videregående, men så kom den nervepirrende våren/sommeren/høsten; jakten etter lærlingplass.

I den kommunen jeg bodde i da var det i 2002 fire lærlingplasser innenfor området og vesentlig flere elever som skulle ut i lære.

En uke før fristen gikk ut fikk jeg en telefon fra en barnehage i en annen kommune og jeg kan fortelle at etter nesten 12 år er jeg fortsatt ansatt her.

Lærlinger er ungdom som har et sterkt ønske om å fullføre utdanningen sin, selvfølgelig har de det! For å kunne realisere dette er man helt avhengig av at bedriftene lukker opp dørene. I Østfold sa to store kommuner nei til inntak av lærlinger høsten 2013. Hva gjør man som ”nesten lærling” når man får en sånn beskjed? Mange bruker mye tid på å velge riktig linje og fag. Så jobber man hardt i to år på skolen for å få til dette, skal ut å prøve ut yrket sitt, men får da ikke lov til å fullføre. Ikke rart de mister lysta når samfunnet stikker kjepper i hjula før de er halvveis i utdanningen sin.

Men, når bedriftene åpner opp, kommer vinn-vinn-situasjonen. Lærlingene får fullført sitt utdanningsløp og får bidratt med sin kompetanse, for det har de masse av! Bedriftene får tilført ny kompetanse, verdiskapning og kanskje til og med nye ansatte og slik, tror jeg, at utviklingen av kvalifisert arbeidskraft i hele landet kommer i gang.

Jeg fikk bli det jeg ville da jeg ble stor, takket være Rygge kommune.