Stine Skjellerud, Fagforbundets ungdomstillitsvalgt i Søndre Land, Eva Mari Flaten, hovedtillitsvalgt i Søndre Land og Olav Aannerud Bjørseth, ungdomstillitsvalgt i Oppland.

Foto: Martine Grymyr

Den viktigste sommerjobben

Har du arbeidskontrakt? Overtidsbetalt? Trives du i jobben? Når LOs sommerpatrulje banker på døra gjelder det å ha orden i sakene. Bli med på patrulje i Søndre Land.

Det er en grå og fuktig formiddag i tettstedet Hov, i Søndre Land, Oppland, når tre av Fagforbundets ungdomstillitsvalgte gjør seg klare til å ta fatt på dagens runde med LOs sommerpatrulje.

Vi skal bli med Eva Mari Flaten, hovedtillitsvalgt i Søndre Land, Stine Skjellerud, ungdomstillitsvalgt i Søndre Land, og Olav Aannerud Bjørseth, ungdomstillitsvalgt i Oppland på dagens patrulje.

Stadig flere avvik

Hver sommer rykker over 600 unge tillitsvalgte fra LO-forbundene ut på det som utvilsomt er årets viktigste sommerjobb. I løpet av tre uker oppsøker LOs sommerpatrulje 5000 arbeidsplasser for å undersøke om sommervikarene vet hva de har krav på, og hvilke krav krav som stilles til dem.

ERFAREN: Olav Aannerud Bjørseth har vært med på LOs sommerpatrulje i snart ti år, mens for Stine Skjellerud er det mye å lære det første året.

̶  Det har vært en økende mengde avvik de siste årene, da særlig blant dem som jobber for bemanningsbyråer, forklarer Olav Aannerud Bjørseth.

Han har deltatt i patruljen siden rundt 2007, og vet hva han snakker om. Ugreie arbeidsforhold finnes også i Hov.

̶  Det er en viktig jobb. Vi oppdager ofte avvik som ikke hadde blitt fanget opp hvis ikke vi hadde vært ute. Men stort sett er ting på stell, og hvis vi ber dem om å ordne for eksempel arbeidskontrakt, så gjør det som regel det, sier Bjørseth.

I tillegg til å undersøke om vikarene har arbeidskontrakt, spør patruljen blant annet om de jobber overtid, får overtidsbetalt, får lønnsslipp, om de vet hva de tjener i timen og om de har fått feriepenger.

Sjefen følger med

Første stopp på dagens patrulje i Hov er et alders- og sykehjem ikke langt fra sentrum.

̶  Det er ikke alltid vi sier fra at vi kommer. Vi vet hvor det lønner seg og ikke, sier Eva Mari Flaten.

Denne gangen har de sagt ifra.

Alle sommervikarene her er unge kvinner. Noen er sykepleiere, andre er helsefagarbeidere. De er fra Sverige, Litauen og Latvia, ansatt gjennom bemanningsbyrået Orange Helse.

De tre fra sommerpatruljen setter seg ned med hver og en, og går systematisk gjennom spørreskjemaet. På en avdeling sitter sjefen taus og følger med på samtalen. Når Fagforbundets utsendte ungdommer spør, sender vikarene raske blikk over på sjefen før de svarer. Det får Flaten til å fatte mistanke.

̶  Det er normalt at sjefen går ut av rommet og lar oss snakke i fred, og vi synes ikke at vi kan be dem om å gå. Men de fleste vil nok svare annerledes når sjefen er tilstede, tror Flaten.

Problemer med vikarbyrå

En av de baltiske kvinnene patruljen møter har sin første dag på jobb. Hun er sykepleier og har tatt norskkurs i hjemlandet. Men det går ikke helt som forventet. Språket er så begrenset at hun verken forstår spørsmålet om navn, arbeidskontrakt eller lønn.

̶  Denne saken kommer vi å rapportere videre til Arbeidstilsynet. Hvordan skal du kunne dele ut medisiner og ta vare på demente mennesker når du ikke kan norsk? Det går på sikkerheten løs, sier Bjørseth, og får støtte fra Flaten:

̶  Der ser du faren ved å ta inn personell fra et vikarbyrå. Du vet jo aldri sikkert hva du får.

Fikk betalt i jordbær

De fleste arbeidsplasser er ting på stell, og hvis patruljen finner avvik handler det stort sett om en forglemmelse som raskt blir rettet opp. Men det finnes skrekkeksempler.

̶  Et år besøkte vi et hotell i Valdres, hvor det var to 15 år gamle som sjauet kofferter. De hadde ingen fast arbeidstid, og måtte jobbe når de ble ringt etter, samme når på døgnet det var. De fikk heller ingen timeslønn, men ble betalt ti kroner for hver koffert, forteller Bjørseth, og Flaten legger til:

̶  Vi kan også nevne jordbærselgere som en veldig utsatt gruppe. En gang kom vi over noen i Valdres som fikk jordbær i betaling.

ALT I ORDEN: På arbeidsplassen hvor 19 år gamle Elin Gjerdet (t.v.) har sommerjobb er alt på stell. Stine Skjellerud og Eva Mari Flaten fra Fagforbundet spør og noterer.

De mest alvorlige sakene går rett til Arbeidstilsynet. Særlig tilfeller hvor avvikene gjentar seg.

̶  Noen ganger har du prøvd å gjøre noe med det tidligere, men ikke noe har skjedd siden sist du var innom. Da er det ikke noe mer vi kan gjøre, og da rapporterer vi det til Arbeidstilsynet, forklarer Flaten.

Sommerpatruljen følger opp alle sakene. Enten avvikene rapporteres til hovedtillitsvalgt, Arbeidstilsynet, eller så tar patruljen seg en tur innom arbeidsplassen ved en senere anledning.

Problemer på jobb?

• LOs sommerpatrulje har åpen vakttelefon fra 13. juni til 15. august. Telefonnummer: 8 100 1999

• Du kan også sende epost til sommerpatruljen@lo.no eller sms til nummer 2030. Bruk kodeord SP .

• Last ned jobb-håndboka og les om dine rettigheter og plikter i arbeidslivet.