Fra en tidligere demonstrasjon utenfor Stortinget

Foto: Kjetil Vevle

- Vis din solidaritet med Gaza

Fredag 15.august foran Stortinget vil det bli arrangert en demonstrasjon for å minnes de drepte på Gaza. Møt opp for å vise din solidaritet.

– Vi lever i ett av verdens rikeste land og det er viktig for oss å vise solidaritet med de menneskene som lever i helt uholdbare kår på Gaza, sier leder av Fagforbundet Ungdom, Christina Beck Jørgensen.

Sivile som blir drept

Ifølge OCHA, FNs kontor for koordinger av humanitær innsats i Palestina, er nærmere 2000 palestinere drept i Israels brutale krigføring mot Gaza de siste ukene. 73% av de drepte er sivile og 25 % er barn som har mistet livet i denne brutale krigføringen.

– Det er en helt uholdbar situasjon vi når ser i Gaza. Israel bomber og dreper barn og kvinner, som kun har ett mål - og det er å overleve, sier Beck Jørgensen.

– Skolene er fullstendig jevnet med jorden og befolkningen opplever en krig som vil være med dem resten av livet, sier Beck Jørgensen.

Å engasjere seg betyr noe

Beck Jørgensen mener alle som er opptatt av og solidaritet bør ta turen foran Stortinget på fredag.

– Det er en plikt å utvise solidaritet med de sivile som nå opplever en brutal krigføring fra Israel. Å vise støtte gjennom demonstrasjoner og samfunnsdebatt betyr mye for befolkningen på Gaza. Det betyr mye for befolknigen å vite at de ikke står alene i denne håpløse situasjonen, noe som kan bidra til å styrke deres engasjement, sier Beck Jørgensen.

– Det må bli en slutt på krigføringen og okkupasjonen av Vestbredden, det er kun på den måten palestinerne kan ta tilbake livene sine, avslutter Beck Jørgensen.

Møt opp!

Når: Fredag 15. august kl. 17.00

Les OCHA sin situasjonsrapport om Gazakrigen.

Hovedbudskap for demonstrasjonen er:

• Stopp Israels bombing
  • Opphev blokaden av Gaza