Når den borgerlige regjeringa jobber for å viske ut arbeidsfolks rettigheter, er 1. mai og fagbevegelsen viktigere enn noen gang. Her fra Oslo i 2014.

Foto: Martine Grymyr

Den viktigste dagen

Endelig er det 1. mai igjen, og dagen er viktigere enn på lenge. En blåbrun bølge skyller over landet, og den er nådeløs, skriver Eirik Nepstad i ukas hjertesak.

Kamerater.

Det er endelig 1. mai igjen, og dagen er viktigere enn på lenge. En blåbrun bølge skyller over landet, og den er nådeløs. Dens misjon er å viske ut arbeidsfolks rettigheter, skape fremmedfrykt og få alle over på Segway.

Regjeringspartiene, med sine støttespillere Jesus og Thatchers spøkelse, har allerede rukket å flytte noe av makten fra arbeidstakere til arbeidsgivere gjennom sine endringer i arbeidsmiljøloven. Økt adgang til midlertidige stillinger, fjerning av kollektiv søksmålsrett og mer pålagt overtid er bare noen av “de nye løsningene” regjeringen kommer med. Noen bør hviske Robert Eriksson i øret at disse løsningene tvert imot er gamle. De hører til en svunnen lua-i-hånda-tid.

Les også: Trenger vi fortsatt 1. mai, eller feirer vi bare historien?

Et symbol på dette er årets 1. mai-merke, en nyversjon av det aller første merket fra 1892. Der finner vi en trekant som symboliserer 8 timers arbeid, 8 timers fritid og 8 timers hvile. På grunn av regjeringens «nye løsninger» er vi altså tvunget til å dra frem et 123 år gammelt slagord.

Angrepene på arbeidsfolk fortsetter. Butikker og deres tilstøtende næringer skal være åpne en ekstra dag. Til tross for at fagbevegelsen, arbeidstakerne, handelsstanden, frivillige organisasjoner og en samlet opposisjon mener det er både unødvendig og til og med direkte skadelig, skal vi begynne å handle om søndagene. Dette rammer hundretusener av arbeidstakere. Jeg antar at jeg da kan ta fri om onsdagen, sammen med skolebarna mine, og sende dem på skolen om søndagen i stedet. Jeg skal jo tross alt på jobb. I 13 timer.

Jeg vil også be dere se litt ut over våre egne landegrenser. Vi gjør for lite for å hjelpe. De siste ukene har vi sett mann etter mann, barn etter barn og kvinne etter kvinne drukne i Middelhavet. De drukner i jakten på å overleve. De har spart opp titusenvis av kroner gjennom mange år, for å legge ut på en sjøferd de ikke vet om de kommer til å klare. Til tross for disse grusomme realitetene flommer avisenes kommentarfelt over av utsagn som «La dem drukne!» og «De forurenser badevannet vårt!». Det er utrolig hva folk kan få seg til å si, og disse holdningene må vi stoppe. Samtidig vil de styrende partier bokstavelig talt sitte rolig i båten og vente. Kanskje det går over av seg selv. De etablerte partiene brukte en dag på å bestemme seg for å bombe Libya sønder og sammen, men ennå har de ikke klart å sende en eneste båt for å hjelpe flyktningene. Ingen hjelp å få til verken medmenneskelighet eller holdningsendringer fra den kanten, med andre ord.

Les også: Hva betyr 1. mai for ungdommen?

Heldigvis kommer denne usolidariske, destruktive og arbeiderfiendtlige politikken bare til å vare i 4 år. Om to år er det stortingsvalg, og da skal venstresiden i norsk politikk igjen vinne makta. Den kampen begynner nå med 1. mai, og fortsetter med et blodrødt kommune- og fylkestingsvalg til høsten.

Fagbevegelsens oppgave nå er den samme som den alltid har vært. Selv om våre tradisjonelle samarbeidspartnere vinner valgene i 2015 og 2017, er det ingen garanti. Vi i fagbevegelsen må jobbe knallhardt for at partiene setter våre fanesaker høyt på dagsorden, og gjennomfører de tiltak de har lovet, og som er nødvendig for et anstendig arbeidsliv for alle. Vi skal stå på arbeidsfolks side for å styrke arbeidsmiljøloven. Vi skal stå side om side med alle som kjemper for noe så grunnleggende som en tariffavtale. Vi skal være politisk premissleverandør for norsk arbeidsliv, og sist men ikke minst skal vi vise solidaritet med våre kamerater verden over.

Gratulerer med dagen!

Torbjørn Røe Isaksen håner fagarbeideren

Stortinget har skjerpet pedagognormen, og ønsker seg flere barnehagelærere. Men hva med de som «bare» vil være fagarbeider, spør Linn Flataune i denne ukas hjertesak.

Likestilling: Island er best, ingen protest!

Norge er ikke best på alt. Når det gjelder likestilling må vi se oss slått av Island, skriver Tina Paulsen Stenkløv i denne ukas hjertesak.

Er det lovlig å jobbe for fem kroner i timen?

Ja, med unntak av i noen allmenngjorte yrker, sier ikke norsk lovverk noe om minstelønn i Norge. Derfor har vi tariffavtaler, skriver Ummu Aylin Cukurova i denne ukas hjertesak.

Bolig = velferd

Bolig er ved siden av arbeid, utdanning og helse, det viktigste for folks velferd. Dessverre er ikke muligheten til å eie egen bolig realistisk for mange unge, studenter og de uten rike foreldre, skriver ungdomstillitsvalgt Ida Renate Olsen.

Eirik Nepstad

Eirik Nepstad sitter i Fagforbundets sentrale ungdomsutvalg, ungdomsutvalget i Hordaland og er nestleder i lokalforeningen på Askøy. I tillegg er han nyvalgt nestleder i solidaritetsutvalget i Hordaland.

eirik_ja@hotmail.com