Å reklamere med at vi vant i lotto da vi ble født i Norge har jeg sluttet å bruke når jeg ser at antallet barn som lever i fattigdom vokser hvert år, skriver Lene Myrstad.

Foto: Guian Bolisay/Flickr

84.000 fattige barn, i verdens rikeste land!

Nær hvert tiende norske barn lever under fattigdomsgrensa, og de blir stadig flere, skriver Lene Myrstad i denne ukas hjertesak.

8,6% av norske barn under 18 år lever under EUs fattigdomsgrense. Det vil si familier med en inntekt som er lavere enn 60 prosent av mediainntekten over tre år. Det tilsvarer 84.300 barn, og tallene stiger for hvert år.

Den rødgrønne regjeringen sa de skulle avskaffe fattigdom, men det klarte de overhode ikke. Dagens regjering har nå lag frem tiltak for å redursere barnefattigdom, 106 millioner kroner ekstra i revidert nasjonalbudsjett for å jevne ut forskjeller og med vektlegging av fritidsaktiviteter og ferie for barn.

Kamerater, fattigdom blant barn er alvorlig, og urovekkende når vi ser at den rammer så etnisk skjevt. Vi som storsamfunn har et betydelig ansvar for å åpne opp vårt samfunn også til de som kommer til Norge.

Min bekymring er at dette bare er starten på et Forskjells-Norge, og en ny fattig underklasse.
La barn være barn, la de voksne ta ansvaret med og sette fattigdomsdebatten på dagsorden. Den er i alt for liten grad debattert blant våre politikere. Hvorfor det? Vi har en stemme, la oss bruke den og stille krav til handling.

Å være fattig i Norge handler i liten grad om penger til mat, men det handler om å ikke kunne delta i samfunnet, ikke kunne gjøre det andre gjør, ikke kunne kjøpe softis, luftballong og pølser til barna på 17. mai. Ikke kunne delta på skoleturer, ikke kunne delta i bursdager fordi budsjettet til foreldrene går ikke opp. Før i tiden var det en skam å be om hjelp fra fattighuset og lignende. I dag ser vi et litt mer åpent samfunn, der tre ganger så mange søker hjelp via sosiale medier, fattighusene møter fortvilte foreldre og sender med de hobbyartikler hjem til deres barn.

Det er urovekkende at bare 1 av 4 kommuner søker midler til økonomisk støtte til aktiviteter og ferieturer, da spør jeg meg selv og dere; hvorfor det? Kommunene må våkne opp fra deres nedkuttingsbudsjett å se utover sin kommune. For noe er virkelig galt når midlene ligger der, men nesten ingen søker på dem.

Vi voksne må ikke glemme at våre barn ikke har bedt om å komme hit, de er en uskyldig part i denne forferdelige sannheten! Jeg er er lei av feige politikere og såkalte samfunnsengasjerte mennesker som ikke våger å ta denne debatten. Å reklamere med at vi vant i lotto da vi ble født i Norge har jeg sluttet å bruke når jeg ser at antallet barn som lever i fattigdom vokser hvert år.

Vi kan gjøre noe, vi må bare ville det nok.

Livet under og etter pandemien

10. oktober er verdensdagen for psykisk helse: Vær oppmerksom. Vær til stede. Følg opp, skriver Maren Oddvang i denne ukas hjertesak.

«Alle får barnetrygd»

Alle - bortsett fra de som trenger det aller mest, skriver Jeanette Lea Romslo i denne ukas hjertesak.

Ikke råd til egen bolig med deltid

Unge oppfordres til å utdanne seg innen helsefag, men ute i arbeidslivet får de stort sett bare deltidsstillinger. Det er ikke mulig å kjøpe seg bolig med en 34% stilling, skriver Alexander Liane, i denne ukas hjertsak.

22. juli: 10 år med kamp

Tiåret etter terrorangrepet 22. juli 2011 har vært preget av kampen mot ekstreme holdninger, mot hat og for ytringsfrihet, likeverd og samhold, skriver Vilde Antonie Sundfær, Linn Flataune, Lisa-Mari Kildal og Lill-Beate Eidshaug.

Lene Myrstad

Lene Myrstad er ungdomstillitsvalgt i Fagforbundet Møre og Romsdal.

lene.myrstad@fagforbundet.no